A jazz-, a rock-, a kortárs-, és a magyar népzenében is otthonosan mozgó Czitrom Ádám és Porteleki Áron két éve kezdtek el közösen zenélni, most pedig nagy örömünkre nálunk premierezik az első közös lemezüket, avagy mihez kezd egymással egy kivételes gitáros és egy kivételes dobos? Erről és a ma esti, Buster Keatonnal közös aurórás koncertjükről beszélgettünk egy jót.

Urbanplayer: – Hogy kezdtetek el közösen zenélni?

Porteleki Áron: – 2013-ban kezdtünk el intenzívebben találkozni és zenélni a Nyúzzatok meg című kortárstánc-darab kapcsán. Ezután kíváncsiak voltunk, duóként, hogyan tudunk együttműködni. A darabhoz készült zenékhez képest, ezekben a duó-kompoziciókban visszakerül a fókusz a zenei mozzanatokra, mint önálló történés. Ez lehetőséget ad egy csomó szabad játékra, de komponálás szempontjából is izgalmas a két hangszer határait feszegetni: mennyire tudnak megtölteni egy hangzást, és a megszokott játékunkhoz képest még milyen hangokat, megoldásokat hoz ki belőlünk ez a felállás.

UP: – Mire utal a lemez címe, Secrets Of The Fisherman’s Wife?

Czitrom Ádám: – A cím egyben az egyik számunknak is a címe. Gyakran el szoktunk képzelni egy-egy számhoz egy apró történetet vagy karaktert, mint hangulati vezérfonalat. Ebben az esetben egyfajta pasztorális noire krimit találtunk ki egy halász feleségének a titkos életéről.

Van ebben a történetben gyilkosság, féltékenység, pletyka, titkos szeretői viszonyok, és mindezeknek a hétköznapi banalitásba való beférkőzése.

A többit a hallgatóra bízzuk…

UP: – Van több feldolgozás is a lemezen. A koncepció szerint hol találkozik ezeknek a világa a sajtát számaitokkal?

PÁ: – Mint a lemez címadó dalánál is, a szám karaktere a fontos, azzal dolgoztunk, ami eszünkbe jutott a számról. A John Coltrane-féle Wise One esetében, rám egy Archie Shepp-féle verzió hatott leginkább, annak a lazaságával próbáltam hozzáállni a saját verziónkhoz. A Sinks When She Rounds The Bend-nél pedig a szerzőről, Mary Halvorsonról található internetes fotók szikársága, a csaj kisugárzása, ami számomra meghatározó, amikor játszuk.

Czitrom Ádám és Porteleki Áron

CzÁ: – Olyan számokat dolgoztunk fel, amelyek hangszerelés szempontjából érdekesek lehetnek egy dob-gitár felállásban. A duó formáció mindenképpen magában hordoz valamiféle hiányosság érzetet, amivel lehet játszani.

Olyan ez, mint a nagylyukú sajt, ami valahogy pont attól lesz több, hogy kevesebb – a levegő teszi, talán.

A Halvorson-számban egy komplett jazz quintet hangszerelést kellett átültetni, a Wise One pedig egy viszonylag korai Coltrane-szám, amit mi inkább a késői free korszakából inspirálódva játszuk.

UP: – A lemezbemutató koncerten a Buster Keatonnal álltok össze.

CzÁ: – Volt annak már precedense, hogy együtt játszottunk. Szerintem nagyon jól egészíti ki egymást a két formáció hangzásvilága. Ők is egy duó, tehát ennek az eseménynek lehet az a koncepciója, hogy ebben a felállásban való zenélést ki hogyan értelmezi. A Buster Keaton inkább egy groove-os, elektronikus vonalról közelíti meg, mi meg egy nyersebb, hektikusabb oldalról.

PÁ: – Alapvetően tök más a kettő, de például hasonlóan hosszú ívekben gondolkodunk, és náluk is inkább belső sztorik viszik a kompozíciókat, nem pedig virgázások meg szólók, mindez nagyon kifinomult hangzásokban megoldva. Kíváncsi vagyok, mi jön ki, ha együtt ülünk rá egy hosszabb technoid grúvra.

Becsekkolsz a koncertre és tali ott!

(A zenekarfotót Gaya Arutyunyan készítette, a borító pedig Hodosy Enikő munkája.)