Egy év elteltével, október 31-én érkezik megint az EB Budapestre, és James Blake nevére sokaknak jól fel is csillant a szeme, aminek örömére meg is írtuk, hogy mi az a 7 dolog, amit nem feltétlenül tudnak még a rajongói sem a brit trubadúrról. Akkor még senki nem sejtette, hogy lesz egy hasonlóan nagy dobás is, éspedig a nagyszerű James Holden személyében.

Aki egyébként trance / proghouse titánból nőtte ki magát a producerré, aki letette az asztalra 2013 egyik leggrandiózusabb nagylemezét.

Bizony, ez a már ránézésre is kedveske, árgyéluskirályfi-arcú csodagyerek tizenkilenc évesen ezzel a feszített víztükrű úsztatással durrant be a luxxy klubszcéna köztudatába 1999-ben, hogy aztán még pár éven át ilyen nyolc-tíz perces, szállósnak szánt opuszokkal (meg Madonna és Britney Spears remixekkel!) kínálja meg ásványvízfogyasztó közönségét, akik aztán még a kétezres évek közepén kivirágzó YouTube-ra is lelkesen töltögették fel azokat naplementés-tengerpartos háttérképekkel.

Pedig Holden ekkor már máshol járt: 2006-os debütalbuma, a The Idiots Are Winning gyökeresen más hangzással kezdett kacérkodni, egy olyan gazdagabb, de szélsőségesebb zenei irányba indulva el, ami már nem éppen habkönnyed koktélozós hajnalokat idézett meg – még ha lehetett is rá tovább tolni a térdből rugózást.

Tavaly viszont alighanem az utolsó felpattintott gallérú középmenedzser is hátat fordított neki, amikor megjelentette a The Inheritorst.

De sebaj, mert két dolgot viszont mindenképpen nyert Holden: elismerést és új közönséget. A tánczenétől elköszönő albumának burjánzó-mantrázó, koponyákat eltelítő, gyakran vasnehéz hangkollázsai kíméletlenül megkövetelik maguknak a türelmes befogadói hozzáállást, ha viszont ez megvan – és van hozzá egy jó fejhallgató vagy két pár jó hangfal -, de úgy tényleg nagyon megvan, akkor egy zseni state-of-the-art művét kapjuk meg, ami Holden korábbi dolgaihoz képest olyan, mint a 2001: Űrodüsszeia az Avatárhoz képest. Vagy még inkább: mint a Truman Show egyszerűcske párhuzamos világa Charlie Kaufman letaglózóan komplex Synecdoche, New York-jához képest.

Electronic Beats FB-eseményoldal itt, ez meg Holden tavaly Párizsban, hát ezért lesz érdemes hamar jegyekért folyamodni: