És az megvan, hogy a Szimpláról már nem csak egy romkocsma juthat az eszünkbe, ahol busznyi turistacsoportok merülnek alá a fülledt kelet-európai éjszakába?
Hanem olyan társadalmi és kulturális projektek hosszan tekergőző sora is, amikkel a budapesti közönség számára is mindig tudnak valami újat és értelmeset nyújtani. Őstermelői vásár, kertmozi, bolhapiac, gyerekfoglalkozások, pálinkafőző tanfolyam – mindezek után valószínűleg csak idő kérdése volt, hogy ezen a héten megnyíljon a Szimpla Design Shop, ahol a tervek szerint a legvadabb kreativitásnak kínálnak új terepet.
A Síp utcai szuterénben helyett kapott üzletnek persze még a jól bejáratott névvel sincs könnyű dolga, hisz a város tele van designboltokkal, és már eddig is mindenki mindent kitalált a világon, hogy valamivel kitűnjön a sorból. Kópis Benedek kreatív vezető, az Ágy, Asztal, Tv lakberendezési blog írója szerint az ő adu ászuk, hogy itt egy olyan kísérleti műhelyt fognak létrehozni, ahol nem csak bemutatkoznak, hanem megszületnek az új dolgok, és ahol a párbeszéd a designerekkel állandó mozgásban tartja a kínálatot.
“Célunk, hogy bevonjuk a designereket a bolt alakításába, és olyan alkotói folyamatokat generáljunk, amik túlmutatnak egy-egy tervező saját, megszokott területén, újszerű megközelítésre késztetve őket. Ilyen például az a régi, népi faláda, amit odaadtunk egy graffitiművésznek, hogy a saját vizuális világával keltse új életre, vagy azok a szakajtókosarak, amikből lámpabúra-kollekciót csináltunk. Ehhez persze az is kell, hogy ugyanilyen nyitottsággal forduljunk a vásárlók felé, mindenkinek egyenként elmondjuk, hogy melyik tárgy miről szól, és a közönség igényeit közvetítsük az alkotók felé” – mesél a koncepcióról Benedek.
Persze itt is lehet majd kapni ismert, máshol is fellelhető holmikat és Vaterán vagy Ecserin vadászott régiségeket, a hangsúly mégis az állandó kísérletezésen lesz. Nem fix designercsapattal fognak együtt dolgozni, hanem projekt jelleggel kérnek fel tervezőket az együttműködésre, és amatőr, de tehetséges alkotókat sem kergetnek el a boltból, ha valami izgalmassal állnak elő.
“Sokszor felteszik a kérdést, hogy mikor lesz kész a bolt, de a válaszunk az, hogy soha. Ez nem egy egyszerű befogadótér, hanem koncepciók és különböző művészeti területek találkozása, ahol bárkinek van lehetősége bemutatkozni és fejlődni.”
A boltműhely-jelleget erősítik majd a tervbe vett workshopok is, amik olyan kézműves szakmák rejtelmeibe engednek betekintést, mint a bútorfelújítás, a kalligráfiai írás vagy éppen a porcelánfestés. “Ma már egyetlen bolt, szálloda vagy akár kocsma sem létezhet anélkül, hogy ne mutasson valamilyen aktivitást az alapszolgáltatásokon túl. A workshopokon olyan készség szinten elsajátítható tudást adunk át, amit aztán a részvevők otthon, a maguk kedvére fel tudnak használni.”