Megjöttek az első statisztikák Michael Jackson lemezpiaci szerepléséről azután, hogy bemutatták a Leaving Neverland című négyórás valamit, amiben Wade Robson és James Safechuck mesélik el bíróság elé tartozó részletességgel, hogy miként használta ki őket szexuálisan (!) gyerekként (!!) éveken át (!!!) az énekes.
Ahogy várható volt sokkal komplikáltabb az egész szituáció Jacksonnak a popzene történetében elfoglalt pozíciója miatt, mint mondjuk R.Kelly esetében. Plusz a megkérdőjelezhető szavahihetőségek és a felelősök köre. Akárhogy is, de több rádióállomás felfüggesztette a dalai sugárzását, a rajongók kampányt indítottak Jackson mellett, az örökösök perelnek, az emberek nagy része velem együtt meg pislog, és ötven percnél kinyomja a filmet, hogy csudába az egésszel, de az biztos, hogy én ilyen részletességben nem akarom ezt négy órát át hallgatni.
A friss statisztikák is elég ellentmondásosak. Az albumeladások 39 százalékkal estek, ugyanígy a tévés és rádiós sugárzások tekintetében is visszaesés van. Ezzel párhuzamosan azonban 6-6 százalékkal nőtt a streamelési és a dalvásárlási kedv. A rossz reklám is reklám, szokás mondani, de itt könnyen lehet csak arról volt szó, hogy a film után csomóan kipróbálták, hogy mindezek tükrében milyen hallgatni Jackson dalait.
Mindenesetre elég érdekes lesz azt figyelni, hogy mi történik ezután Michael Jackson kulturális hagyatékával. Már csak azért is, mert igazából a Leaving Neverland után bizonyos szempontból ugyan ott tartunk, mint eddig: noha a bíróság sohasem ítélte el, közben meg nehéz elképzelni (oké, most már sokkal nehezebb), hogy ne történt volna semmi.