keresés menü

Merülj el New York tánczenéjének történelmében 10 esszenciális mixszel!

Az inthemix magazin szakírója, a kilencvenes években DJ-ként dolgozó Jim Poe gyűjtött össze tíz fontos mixszet. New York a számtalan legendás klubjával megannyi stílusnak volt a szülővárosa vagy épp az ugródeszka, ami elindított olyan alapműfajokat, mint mondjuk a house, a világhírnév felé. A tíz keresztmetszetszerű összeállítás így a tánczenék fejlődésének 25 évét követi le – mondjuk és mutatjuk!

1978: Grandmaster Flash and The Furious 4 MCs (Audubon Ballroom)
Okés, hiphop-mix ez, de kultúrforradalom, annyira itt van mindennek a gyökere (proto-house), annyira szerteágazó (disco), valamint hatása elér a technóig és a posztpunkig is, hogy egyszerűen nem lehet mással kezdeni ezt a történetet. (B-oldal itt.)
http://www.youtube.com/watch?v=eWyZI9jnu04

1979: Larry Levan (The Paradise Garage)
Larry Levan, a new york-i house-mozgalom keresztapja 1976-tól 1987-ig volt a legendás klub rezidense. Utazós, dubos discójával generációkat határozott meg.

1990: David Morales (Red Zone)
A Red Zone ugyan nem vált olyan híressé mint a nagynevű new york-i klubok, de kétségkívül fontos szerepe volt a tánczenék föld felé juttatásában, széles körben elterjesztéséhez. Itt David Morales érzelmes, de veretős, trú house-szettjei uralták az éjszakákat.

https://soundcloud.com/davidmorales/david-morales-live-red-zone-ny-part-2-1990

1993: Frankie Bones (Deliverance)
Az amerikai rave-kultúra keresztapjaként is emlegetett Frankie Bones arról volt híres, hogy remek érzékkel fordította hardcore-őrületbe a techno-szettjeit. Emellett az európai export-importban is tevékeny szerepet vállalt.

1994: Junior Vasquez (Sound Factory)
A kilencvenes közepén Junior Vazquez tizenkét órás house-szettjeiről zengtek ódákat, amik még világosban is táncoltatták a Sound Factory melegekből és mindenféle őrült szerzetekből álló, kielégíthetetlen közönségét.

1996: Little Louie Vega (Vinyl)
Louie Vega először a Sound Factory Bárjában, majd Shelterből Vinylre keresztelt klubban játszotta a nagybetű new york-i House-t. Vadul, érzelmesen és persze remek érzékkel.

 2005: David Mancuso (The Loft)
Mancuso 1970 óta DJ-zik, vegyesen játszik mindent jazztől rockkon át természetesen discóig, soulig, house-ig mindent. 2005-ben az azóta nyitva tartó klubjában, a Loftban játszotta ezt a sokat emlegetett hét órás szettet. Tudás, tudás, tudás!
Ha meg akarjátok hallgatni, akkor át kell navigáljatok erre. 

2012: Tim Sweeney (Le Bain)
Műfajok felett álló szettjében olyan előadóktól vannak számok, mint Al Gree, Maze, Abba – és ez még csak az első három perc! Jó ízlésű, kortalan kollázs.
https://soundcloud.com/lebain_thestandardny/tim-sweeney-at-le-bain

2012: Nickodemus (Turntables On The Hudson, Natural History Museum)
Mindenféle tánc- és világzenéket magába olvasztó, szintén határokat nem ismerő, űber-eklektikus szett, amivel Bonobóra melegítette a közönségét Nickodemus és ütős kísérője, Nappy G.

2013: François K (Deep Space, Output)
A korábban a Studio 54-ban is DJ-ző François K New York tánczenei történelmét összegző szettjét a berlini Berghain mintájára tervezett klubban vezette elő. Bár ezzel zárul Jim Poe története, de egyben talán ez a legjobb kiindulópont utánaindulni New York esszenciájának.

Eredeti szöveg: inthemix
Brenmar a Chicago tánczenetörténetét egy órába szorító mixszét pedig itt tudjátok meghallgatni.