Talán nem kell már annyira részleteznünk, hogy a CreativeMornings egy olyan gyűlés, ami minden hónapban inspiratív gondolatokkal fűszerezi a kávénkat, hogy ily módon felvillanyozva kezdhessük hétvégi alibi-munkanapunkat. Ahogy azt itt már felvezettük, ezúttal a városi közlekedés volt a téma, ám a mai vendég, a Critical Masst elindító ős-hajtipajti, ex-hentes, tumblrpunkzenész Sinya előadása legalább annyira volt egyszerre gondolatébresztő és politikai inkorrektségből mínusz egyes, amennyire ez a bevezető modoros.
Volt ugye a régi lemez, hogy minden évben két Critical Mass, egy tavasszal, egy ősszel. Az egyik a családos hétvégi, a másik pedig a radikális hétköznap esti. Az is régi mese, hogy 2013-ban értelmetlen a városi bringázást úgy felfogni, mint amikor az egész forradalom indult 2004-ben, hiszen ma már abszolút polgárjogot nyert a kétkerekezés. Így aztán tavasszal meg is szűnt a Critical Mass.
A CM főideológusa (Kürti Gábor – Kükü) és a kocsmapultok bárója (Sinka Károly – Sinya) pedig azt mondta a népnek, hogy mostantól támogassák a bringás-szakmailag maximálisan patent Kerékpárosklubot, mert nélküle senki nem tervezne aranyszegéllyel kivert bringás szőnyegeket az autóforgalom oszló tetemeit letakarandó. Sinya szerint ugyanis – bár a CM unalmassá vált – a városunk a bringás boom ellenére sem szabadult ki az utóbbi évtizedek autómániás, státuszszimbólumos, agglomerációs felfogásából. Így aztán Budapest egyszerűen meghalt városnak lenni.
Sinya a Toldi vászonján villogó animgifek fényében azt is kijelentette, hogy ha nem bontunk le mindenhol egy sor házat, akkor már nem fér el több autóút, az értelmetlenül fejünkre nőtt logisztikát ezért aztán jobb lesz kiirtani a városszövetből. A saját maga által is fasisztának tartott megközelítését árnyalandó, az előadás ezen pontján mintegy békejobbot nyújtva a felzaklatott közönségnek, mindenkit megnyugtatott, hogy “vannak persze értelmes autós utazások, csak nem sok.” Amíg ugyanis a belvárosi parkolóhelyekért keringő budaörsi lakos miatt a vízvezetékszerelőnk nem tudja időben megmenteni a lefolyóba ragadt Action Man-t, addig az egész dolognak lőttek.
Sinya felfogása – ellenben a minden új kávézó után hurrázó blogok világképével – szerint ugyanis a “tutyi-mutyi kommunista faszokból” álló városvezetés és az őket megválasztó kretén átlagszavazók konglomerátuma nem lát tovább egy méternél. Vagy egy parkolóhelynyi távolságnál. A vezetők “szarnak az egészre”, odafönt csak a négy évenkénti szavazás a fontos, az hogy a város lakóinak egy jelentős hányada már másképp élne, mint az előző voksolás idején, az nekik tökmindegy. (Apropó, az a mai hír megvolt, hogy Tarlós Istvánnak fontosabb néhány autóban ülő ember, mint egy tömött villamosnyi?)
Sinya persze bringafanatikus elmebetegnek tűnhet, de nyugi, annyira azért nem az. Például fél évig próbálkozott a papájától örökölt autó használatával, de végül – hogy ne kelljen a napja 10 százalékát kocsikázással töltenie – egyszer sem állt el vele a háza elől. A kocsira viszont még így is egy rakás pénzt kellett költenie, így aztán túladott rajta. Bringázni pedig – állítása szerint – nem szeret, csak éppen nem talált egyszerűbb, olcsóbb és gyorsabb közlekedési eszközt, úgyhogy rajta maradt.
Az ősaktivista olyasmit is mondott, hogy a városunkat fojtogató kreténség olyan, mint egy saját farkát kergető kutya: amíg a városvezetők nem ismerik fel, hogy pár biciklizésre költött forinttal milliárdokat lehetne megspórolni az egészségügyben, addig azt se várjuk el, hogy a bringások ne a járdán tanuljanak közlekedni. “A békásmegyeri paraszt ugyanúgy le fog csöngetni a járdán”, hiszen bringás sávok hiányában nem mer máshol menni, a rendszer egyszerűen a gyalogos közé szoktatta a kezdő bicajost.
“Pedig a hollandok szerint a legjobb bringaút az, amit idén felfestenek, jövőre meg mire lekopik, nem hiányzik senkinek, hiszen tök természetes lesz az egész.” Ma viszont még mindig három évvel kevesebbet élünk a szmog miatt. Ezen persze javíthat a Bubi névre hallgató, jövőre induló közbringa rendszer, de Sinya nagyon fél, hogy azt is ugyanúgy el fogják bénázni, mint mindent ebben az országban.
Úgyhogy lehet, hogy megint lesz miért bringát lengetni.