keresés menü

Gifképregénybe kerültek a budapesti tömegközlekedés viszontagságai

Bogó Krisztina néhány napja, hogy végzett tervező grafikusként és médiadizájnerként. Az Emberek a hetesen című gifképregényében mindenki által ismerős jeleneteket rögzít a hetes busz tág értelemben vett vonalának életéből. Feltűnik a kedélyes villamosvezető, a hetes busz versenyző sofőrei, jellemző utasai vagy a mozgólépcsőzés nehézségei.

Krisztinát a témájáról és a gif mibenlétéről kérdeztük rövid email-interjúnkban.

Urbnplyr: – Gondolom, azért lett a hetes busz a központi témád, mert ezen a vonalon utazol/utaztál leginkább. Szerinted mi ennek a vonalnak a különlegessége?

Bogó Krisztina: – A cím egy szójátékból ered, az Emberek a havasonból lett Emberek a hatoson, majd Emberek a hetesen. Ennek az a jelentősége, hogy egy kicsit szimbolikusabb címet kerestem, amiben nincs benne a tömegközlekedés szó vagy egyértelműen egy jármű neve. A hetes ugyan a piros hetes buszt jelképezi, de ez nem azt jelenti, hogy csak ez a történetek helyszíne. Ez a járat különleges volt számomra, mert valóban sokat jártam vele, és mindig ezen a vonalon voltak a legsportosabb sofőrök. Ahogy felléptél, már zárták is az ajtót és száguldottak is tovább, így néha repültek az utasok a kapaszkodók után. Másrészt elég hosszú vonalon közlekedett Budáról át Pest másik felére, így úgy vélem sokan találkoztak ezzel a járattal.

UP: – Számodra miben másabb a gif, mint a sima lineáris animáció? És hol találkozik ez a képregénnyel?

BK: – A legfőbb különbség a gif és az animáció vagy akár film között az idő. Az az idő, amíg egy jelenet lefut, teljesen máshogy működik egy gifben és egy lineáris mozgóképben. Az animáció vagy film rendezője megszabja, hogy egy adott jelenetet meddig lát a néző, míg a gif esetében a loop miatt a mozzanat vissza-vissza tér, és ezt a szemlélődő annyiszor nézi meg, ahányszor akarja. A képregény panelről panelre vezeti a szemet, de az olvasónak meghagyja az idejét. A gif és a képregény műfaj ötvözése egy érdekes kísérlet számomra. A gif a repetíció által kiemeli és felerősíti azt az egy kiragadott történést. A képregény pedig kiegészíti a gifet a narráció, a dialógus és a hangutánzó szavak lehetőségeivel, így komplex élményt nyújt.

UP: – A jövő gifes képregényeit szerinted min fogják olvasni?

Én a projekt jelenlegi állapotát számítógépen tartom legjobban megtekinthetőnek, de el tudom képzelni tableten, mobilon vagy e-bookon a buszon is. Persze ki tudja hova fejlődik a technika..

UP: – Ez volt az első egy képnél összetettebb gifes munkád?

Igen. Eddig ilyen nagy volumenű gif-es munkát nem készítettem, inkább kisebb önálló gifes animációkat. Persze a történetben való gondolkodás nem idegen, például foglalkozom illusztrációval vagy videóval is.

A teljes történethez kattintsatok át Bogó Krisztina honlapjára!

 

Urbanplayer

Tűz tartalom 🔥