Húsz éve bringázok, ebből tíz éve Budapesten. Sosem hordtam bukót. Ennyi idő alatt összesen két kisebb balesetem volt, fordultak rám, miközben a bringaúton verettem, illetve szálltam bele hátulról Suzuki-ablakba a nem nem megfelelően megválasztott sebesség és követési távolság miatt (nagy tanulópénz volt!), de egyébként egyik esetben sem tett volna velem semmit a bukó, ha van rajtam.
Persze vannak esetek, amikor életmentő bír lenni a bukó. Viszont rögtön tekintsük meg a statisztikát, amit az alább nézhető friss Guardian-videó citál: csak Nagy-Britanniában 48 millió (!) bringával megtett kilométerre jut egyetlen haláleset. Egyetlen! Kerekezni egyáltalán nem olyan veszélyes, mint sokan gondolják: körülbelül annyira az, mint gyalogolni.
Ezzel szemben a négykerekű gépjárművek utasai közül sokkal többen szenvednek évente balesetet, szóval – bármennyire is hangzik “viccesen” a végső tanulság – ha valakinek sisakot kéne viselniük, akkor azok ők, az autósok.
Több másik, hivatalosan szintén megalapozott érv is előkerül a sisak ellen:
Kanadában, Új-Zélandon és Ausztráliában pedig
átfogó kutatások igazolják, hogy a bukósisak-viselés összességében nem növelte a biztonságot az utakon.
Ahogy Chris Boardman korábbi olimpiai bajnok pályakerékpáros fogalmaz: a bringázás nem veszélyes. Legfeljebb a környezet az, úgyhogy azon kell változtatni, és nem kötelező jelleggel sisakot szuszakolni a biciklisek fejére.
(Nyitókép innen)