keresés menü

Valóban gyulladásveszélyes az elektromos autó?

Az elektromos autók az elmúlt években egyértelműen az egyik slágertémát szolgáltatták a közbeszédben és a sajtóban egyaránt. A mai napig sokan szkeptikusak a technológiával kapcsolatban, csak a negatívumokat keresik benne, sőt, néhányan egyenesen ellenzik a villanyautókat. Nem hiába kapta fel a bulvársajtó az elektromos autók tűzeseteit is.

Szerencsére nincs miért aggódni

Természetesen a helyzet itt is teljesen más, mint ahogy az újságok próbálják azt bemutatni. A legfontosabb ilyen esetben, ha megnézzük a számokat, hogy mit mutatnak a száraz tények. A témával kapcsolatban az Országos Katasztrófavédelmi Szolgálat is részletes adatokkal rendelkezik. Az sem elhanyagolható, hogy a technológia is rengeteget fejlődött. Elég megnézni az eautotoltokabel.hu autóválasztó oldalát, ahol minden részletes információt megtalálhatunk az egyes járművekről.

Növekvő hatótávolság, teljesítmény, plusz funkciók, amelyek növelik a biztonságot is. Ezért is fontos kiemelni, hogy például 2019-ben 551, autókkal kapcsolatos tűzeset történt Magyarországon, amiből csupán egy (!) volt elektromos autó. 2020-ra ez az arány 557-ről 2-re “növekedett”. 2021-ben 603/3, 2022-ben pedig 643/8 lett. Ha szimplán ezeket az adatokat nézzük meg, akkor az látható, hogy minimális elektromos autó gyulladt ki. Sőt, akár még azt is kijelenthetnénk, hogy a benzines, dízeles változatok még veszélyesebbek is.

Az elektromos autók száma szépen növekszik Magyarországon. Egyelőre még nem értük el a villanyautó Kánaánt, de a trend egyértelműen látszik. 2022 év végén 4.980.933 jármű szelte a magyarországi utakat, amiből 4.094.129 darab volt személyautó. Ebből 29.836 rendelkezik tisztán elektromos meghajtással. A jövő elindult, de még nem rúgta be az ajtót. 2025-re ez a szám elérheti a 75 ezret, 2026-ban pedig remélhetőleg átlépi a 125 ezret.

A fejlődő technika is segít megelőzni a tűzeseteket

A legnagyobb riadalmat az akkumulátorok jelentik a közbeszédben. Az elektromos autók is rendelkeznek fejlődési görbével, itt-ott becsúszhatnak tervezésből adódó hibák, de mint ahogy az adatok is mutatják, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy veszélyes lenne a villanyautó használata. Az akkumulátor technológiája hatalmas tempóban fejlődik. A szilárdtest akkukat is már régóta jósolják, amelyek valószínűleg 2026-2027 környékén fognak megjelenni az utakon. A mérete sokkal kisebb lesz, viszont nagyobb a kapacitása és gyorsabban is lehet majd tölteni. Alacsonyabb hőmérsékleten üzemel, ami még tovább növeli a biztonságot.

Hogyan oltják az ilyen tüzeket?

Ha mégis megtörténik a baj, akkor a mai lítium-ion akkumulátor akár 500-900 Celsius-fokon is képes égni. Ezért is számít nagyobb feladatnak az elektromos autó eloltása, mint egy benzinesé. A tűzoltóknak speciális megoldásra van szüksége, mint amilyen a tűztakaró is. Ez egy 5×5 méteres ponyva, ami elzárja az oxigént a tűztől.

(Szponzorált tartalom)

Tűz tartalom 🔥