Azzal mindenki tisztában van, hogy elkopott gumikon autózni balesetveszélyes. A hazai törvény szerint legalább 1,6 milliméteres profilmélységűnek kell lennie mind a négy abroncsnak. További kitétel, hogy nem elég, ha a futófelület egy adott pontján teljesül ez a feltétel, hanem a teljes futófelületre vonatkozik a szabály.
Számít, hogy milyen gumit szereltetsz fel
Vedd figyelembe, hogy az adott járműre milyen sebességhatárú, méretű és terhelhetőségű gumit lehet felszerelni. Súlyindex és sebességindex tekintetében ökölszabály, hogy magasabb értékű abroncsot felszereltethetsz, mint az előírt, ám alacsonyabbat nem szabad.
Az azonos tengelyen szereplő kerekeknek meg kell egyezniük a szerkezetük, teherbírásuk, méretük és mintázatuk tekintetében is. Miután a gumiárusoknál radiál gumikat árulnak, a szerkezet miatt nem nagyon kell aggódni. Ettől még a törvény kiköti, hogy nem indulhat útnak valaki úgy, hogy az egyik tengelyen radiál, a másikon pedig diagonál gumik vannak.
A téli gumi nem kötelező, de…
A magyar jogszabályokban nem szerepel az leírva, hogy télen téli gumikkal szabad csak közlekedni. A Gumitop.hu-nál kapható négy évszakos abroncs valódi alternatíva lehet, ám a nyári gumikat célszerű lecserélni késő ősszel téli gumira vagy négyévszakosra.
Mostanság ugyan nem olyan kemények a telek, ám nem csak a hó miatt kell téli gumit szereltetni az autókra. Hét Celsius-fok alatt ugyanis a téli gumik sokkal jobban teljesítenek a féktáv tekintetében, mint a nyári gumik. Ha enyhül az időjárás, akkor érdemes megnézni a hosszú távú meteorológiai előrejelzés, láttunk ugyanis Magyarországon már márciusi havat.
Ha valóban beköszönt a tavasz, akkor viszont nem érdemes halogatni a téli gumi nyárira cserélését. Hét fok fölött ugyanis már a nyári gumik rendelkeznek jobb tulajdonságokkal.
Az abroncsok állapota
Elvileg indulás előtt minden járművezetőnek ellenőriznie kell az autója állapotát, bár erre sokan nem kerítenek sort a reggeli rohanás közepette. A gumik állapota pedig kiemelt fontosságú. Különös tekintettel azt kell megvizsgálni, hogy nem sérült-e meg valamelyik abroncs.
Elképzelhető, hogy a még este leparkolt autón az éjjel leereszt az egyik kerék egy lassú defekt következtében, de kiváltképpen külterületen akár rágcsálók is kárt okozhatnak a gumikban.
Ha külföldre mennél…
Ha autóval indulsz a határon túlra, akkor jól teszed, ha ellenőrzöd a célország szabályait a gumikra vonatkozóan, sőt, azokét is, amiken átutazol. Ausztriában nem érik be 1,6 milliméteres profilmélységgel.
Bizonyos országokban egy adott időtartamon belül kötelező a téli gumi, sőt, van, ahol hóláncnak is kell lennie az autóban. Semmiképp se spórold meg azt az időt, amit ezen szabályok áttanulmányozására szánnál, máskülönben az is lehet, hogy át sem engednek egy határon.
(Szponzorált tartalom)