keresés menü

New York, Berlin és Budapest queer arcai Kóti Réka fotóin

Szeptember 13-tól a TOBE Galériában tekinthető meg Kóti Réka Wonderland című fotókiállítása, ami érzékeny portrékon keresztül mutatja be a queer-kultúrát. A keddi megnyitó előtt beszélgettünk Rékával.

Urbanplayer: – Miért fontos számodra a queer-kultúra?

Kóti Réka: – A queer-kultúrával való megismerkedést egy tavalyi berlini gender-témájú szemináriumnak köszönhetem, ami rádöbbentett hogy mennyire kevesett tudok a nemi identitásról való tudatos gondolkodásról és a kapcsolodó sztereotípiákról. Ennek hatására kezdtem el feltérképezni a hazai és new yorki queer-kultúrát. Fotóztam budapesti queer szórakozóhelyek alagsori mosdójában, a bostoni shambala központ LGBT meditációs csoportjában és végül a new yorki Bureau of General Services Quuer Division-ben, ami az egyik leghaladóbb gondolkodású intézmény amivel valaha találkoztam.

A Bureau egy olyan utópisztikusan ideális kulturális és oktatóközpont, ahol nem létezik nemek szerinti megkülönböztetés, – így például nőknek vagy férfiaknak kijelölt szeparált illemhelység – ahol mindenki szabadon kifejezheti önmagát egy biztonságos, diszkrimináció mentes környezetben.

UP: – Hogyan választod ki a témáidat?

KR: – Egyre inkább fontos, hogy az alkalmazott fotó helyet a kép alkotást önkifejezésként élhessem meg, illetve a puszta esztétizáláson túllépve szociálisan is felelőséget vállaljak a képeimmel.

Az ember áll mindig a figyelmem középpontjában, és leginkább az, hogy milyen hatással van rá a környezete, mennyire harmonikus vagy diszharmonikus az így létrejövő kép. Próbálok egyre távolabb kerülni a megrendezett fotótól és esélyt adni a véletlennek, a pillanatnak, legyen az hétköznapi vagy drámai.

Kóti Réka New Yorkban

UP: – A városképek és a portrék egymásra rétegzésének mi az üzenete a Wonderland fotóin?

KR: – Fontos számomra az analóg techika és az állandó kisérletezés. A középformátum helyét most átvette a 35mm-es kisfilm, és az elmúlt egy évben a legtöbbet egy Canon FTB-vel fotóztam gépen belüli dupla expozíciókat használva. Ezzel a technikával leginkább magamnak állítottam egy olyan technikai akadályt, ami még izgalmasabbá és rizikósabbá tette a képkészítést.

UP: – A kiállításon Berlinben, Magyarországon és New Yorkban készült képek vannak. Van valami lényegi különbség abban, hogy melyik kép hol készült?

KR: – Hangulatúkat tekintve igen, de valójában pont az egységen van a hangsúly. Nincs létjogosultsága bárkit is diszkrimálni, diferenciálni a nemi hovatartozás alapján földrajzi koordinátáktól függetlenül.

A Wonderland című tárlat szeptember 13. és október 7. között tekinthető meg a TOBE Galériában, a részleteket pedig >ITT< találjátok meg.