Helmut Newton nevét nagy valószínűséggel azok is ismerik, akik nem a Mai Manó Házban nőttek fel, és fényképezni is csak a telefonjukkal szoktak. A berlini születésű fotógráfus a divat- és reklámfotózás kiemelkedő figurája és forradalmasítója, aki egyszer egy interjúban azt üzente a felnövekvő generációknak, hogy két szitokszó létezik a fotográfiában: az egyik a művészet, a másik a jóízlés, illetve hogy a szépség egyenlő az intellektussal. Merész, de le merem írni, a 20. századnak olyan volt ő, mint nekünk most Terry Richardson.
Éppen ezért nagyszerű hír, hogy Helmut Newton 250 képét április 4-től július közepéig bármikor megnézhetjük a Szépművészeti Múzeumban. Newton olyan ismert divatházaknak dolgozott, mint például a Chanel, Yves Saint Laurent, Versace, és fotózott a Vouge-nak, Harper’s Bazaarnak és a Playboynak is. Igazi újító volt, provokatív, már-már a botrányhősiesség küszöbét súroló művészi stílusával sokunkat magával ragadnak a képei. Persze az is lehet, hogy ez csak a meztelen női testek hatása.
A tárlat azért is ígérkezik izgalmasnak, mert ugyanúgy láthatóak benne a Chanel által megrendelt, merevebb, a divatkánonnak megfelelő felvételek, mint a Helmut Newton’s Illustrated nevű, főleg aktokat felvonultató saját újságja, amit azért készített, gyakorlatilag magának, hogy kiszakadjon a megrendelői igények diktálta keretek közül.
Aki tehát kíváncsi, hogyan kel frigyre a divatfotózás az alkalmazott fényképészettel, az feltétlenül iktassa be egy hétvégén a Szépművészetit.