Erről is folyik a társalgás a Telekom Electronic Beats Festival jövő heti panelbeszélgetésein.
The Potential of Budapest Underground.
Ez a neve a szeptember 19-21. között zajló Telekom Electronic Beats Festival okosító kísérőprogramjának, mert igen, ilyen agytágítás is lesz a két napon át tartó bulin kívül.
Jövő hét végén tehát be lehet ülni a Toldiba, és érdemes is, mert pénteken például kapásból nagyokat mozizhatunk: este hatkor már vetül a vászonra a B-Movie, a vasfüggöny leomlása előtti berlini underground történetét bemutató dokufilm, ami az 1979 és 1989 közötti érát göngyölíti fel, csak hogy tudjuk, honnan jutottunk el addig a kulturális felszabadult városig, amibe szinte özönlenek a kreatív művészek a világ minden részéről:
Aztán a film után nem kisebb nevek beszélgetnek egymással, mint Berlin egyik legmenőbb klubjának, a TRESOR-nak az alapítója, Dimitri Hegemann, Mark Reeder angol zenész és lemezipari szaki, Isu, a budapesti Aktrecords feje, valamint Turán Eszter és Koltay Anna, a BP Underground című dokumentumfilm-sorozat készítői, akik most
leforgatták a fővárosi elektronikus zenei élet történelméről szóló legújabb alkotásukat, ezt a pénteki diskurálás után lehet megnézni.
Itt a teaser hozzá, vigyázat, oldschool arcok tűnnek fel:
Szóval izmos pénteknek nézünk elébe agytágítás terén, és különösen arra pattant fel a szemhéjunk, hogy a TRESOR feje is jön megosztani a tudástőkéjét a Toldiba. Meg is kérdeztük a program főszervezőjét, a Budapest éjszakai polgármesterségéért harcoló G. Németh Danit, hogyan sikerült meggyőzni Dimitrit a részvételről.
Dimitri látta, hogy ha “volumenében a budapesti éjszaka nem is éri el a berlinit, rengeteg minőségi dolog történik, és nagyszerű emberek dolgoznak benne,
a saját németországi sikerei után pedig szívén viseli a magyar főváros hasonló szcénájának sorsát is.
Neki egyébként jelentős szerepe volt a Berlinben 18 éve működő Clubcommission megalakulásában is, ami az éjszakai élet minőségi fejlesztésével foglalkozik, és épp az idén számolták ki, hogy szigorúan véve a buliturizmus, aminek ő Gerendai Károlyhoz hasonlóan fontos alakja ott, az évi másfélmillió eurót jelent a városi kasszának.”
Ha már épp beszéltünk Danival, azt is megkédeztük tőle, van-e tényleg nagyobb tömegekre is hatni képes potenciálja a budapesti underground elektronikus közegnek, vagy csak a saját buborékon belül létezik mozgástér?
Minimum érdekes a válasz, amit kaptunk:
“Az underground mindig is hatott a szélesebb városi kultúrára, hiszen nem csak a legkreatívabb dolgok megnyilvánulásait foglalja magába, de ebből alakul ki aztán a mainstream kultúra, azoknak a részeiből, amik tömegeket tudnak elérni, később pedig nyilván komformizálódnak. Pont ezért fontos megmutatni a nagyközönségnek, hogy mekkora hatása van az ilyen szubkultúráknak, mert nem triviális.”
Persze a Toldi nem csak pénteken pörög be: szeptember 21-én szombaton már déli 12 után nem sokkal további remek panelbeszélgetések kezdődnek estébe nyúlóan, amiken éppúgy szó esik majd a hazai független lemezkiadás rejtelmeiről, mint a mentális egészségmegőrzésről a zenei életben, vagy a nők lehetőségeiről a kreatív szórakoztatóipar terepén. És ugyanezen a napon lehet megnézni a moziban a német technófőváros hírhedt beengedőiről / kidobóiról szóló Berlin Bouncert is.
Szóval jövő héten The Potential of Budapest Underground a Telekom Electronic Beats Festivalon – vigyázat, a program bár ingyenes, first come first served alapú, szóval érdemes korán érkezni, hogy legyen ülőhelyed!