Kína leghíresebb, saját országának kommunista vezetését és egyéb világpolitikai történéseket is gyakran élesen bíráló művésze újabb komoly projektbe vágott bele, ami már a tervezés alatt is úgy tűnt, hogy karrierjének talán legnagyszabásúbb köztéri akciója is lesz.
Aj Vej-vej mostanra száz kerítést és egyéb installációt emelt New York-szerte Good Fences Make Good Neighbors munkacímmel (ami egyébként utalás egy Robert Frost versre, de cinikus megmondásnak sem utolsó).
A mind az öt New York-i városnegyedbe belenyúló köztéri kiállítás mellett a művész ráadásul kétszáz darab kétdimenziós táblaszerűséget (azért csak -szerűség, mert ezek is drótos-hálós megoldással készültek, szintén utalva a határkerítésekre, lásd lejjebb) is kirakott forgalmas utcák mentén,
olyan menekültek arcaival, akikkel utazásai során találkozott.
A The New York Timesnak elmondta, hogy ő is tudja, milyen kitaszítottnak lenni, tekintettel arra, hogy szülőhazájába például már aligha térhetne vissza, de két ügyvédje és egy csomó barátja még mindig a kínai börtönök vendégszeretetét élvezik.
Egyébként tíz évet élt az amerikai nagyvárosban, aminek gyermekei nagy számban bevándorlók és menekültek fiai és lányai.
Az utca embere által bármikor megtekinthető tárlat Aj Vej-vej saját szavai szerint reakció a “nyitottság alapvetésétől való elfordulásra”, nyilvánvalóan Donald Trumpra utalva.
“Amikor a Berlini fal leomlott, összesen 11 országban voltak még határkerítések és falak. 2016-ra ez a szám hetvenre emelkedett. A nacionalizmus erősödik, határátkelők zárnak be, és egyre inkább kirekesztjük a menekülteket, a háború áldozatait és a globalizáció veszteseit”
– mondta még korábban a művész.
Aj Vej-vejnek az internetről is volt pár szava:
“Szerintem a közösségi médiát használni ma már kevés. Muszáj akcióba lépni.”
Mondd valamit a nagyöreg.