Egy, a világ plasztikszemetelését vizsgáló szerveződés, a Break Free From Plastic jutott erre az eredményre.
A környezetvédők 848 takarítós eseményt vezényelt le 51 országban és hat kontinensen, amibe összesen több mint 72 ezer önkéntes kapcsolódott be. Ennyien fésültek végig strandokat, városi utcákat, vízi közlekedő utakat, és a saját környékeiket, műanyagot szedve. Összességében
475 ezer műanyagmaradványt gereblyéztek fel, és a leggyakrabban előforduló márka köztük a Coca-Cola volt több mint 11 ezer elhajított palackkal.
A kólát követik a Nestlé termékek, aztán a PepsiCo cuccok, de itt a teljes negatív toplista:
A Coca-Cola azóta reagált is a(z amúgy nem reprezentatív) műanyagszámlálásra:
“Bármikor, amikor a csomagolásunk az óceánban végzi, vagy bárhol máshol, ahova nem való, az elfogadhatatlan számunkra. Partnereinkkel együttműködve dolgozunk azon, hogy érdemben foglalkozzunk ezzel a világszerte tapasztalható problémával – egyrészt azt megakadályozandó, hogy műanyagszemét a vizeinkben landoljon, másrészt pedig hogy segítsünk felszámolni a már meglévő szennyezést.”
Érdemes egyébként megnézni a földrészenkénti lebontását is a legszennyezőbb cégeknek (legalábbis az alapján, amit a Break Free From Plastic számolt), Amerikában így például már a Starbucks is dobogós:
Végül egy adat: miközben persze bolygószerte zajlanak az erőfeszítések egy kékebb, zöldebb, tisztább planéta visszaállítására, nemzetközi kutatások szerint pillanatnyilag
1 millió műanyagpalackot vásárolnak az emberek minden percben, és ezeknek a 91 százaléka nincs újrahasznosítva.
Ne vegyetek műanyagpalackot. (Fém kólásdobozt se, mert annak a belseje is műanyag, ahogy az ebből az egészen érdekes videóból kiderül.)
(Nyitókép: Noam Galai / Getty Images)