keresés menü

Zara a független dizájnernek: ellophatjuk az ötleteidet, mert mi egy kurva nagy cég vagyunk

A los angeles-i tervező, Tuesday Bassen egyszerű, kedves, cuki dizájnokban utazik, szívecskés-nyalókás felvarróktól a szivárványosra batikolt atlétáig. Amiket szépen adogatott is elfele, ha kicsiben is, de ment a szekér, még az Adidasnak és az Urban Outfittersnek is dolgozott. Aztán az év elején több százan írtak rá a közösségi platformokon, hogy dolgozik-e a Zarának, vagy esetleg a spanyol ruházati cég szemrebbenés nélkül lenyúlta a termékeit. Hamar kiderült, hogy az utóbbiról van szó.

Hogy lássuk is, mennyire, hát ennyire:

Bassen ezen nyilvánvalóan felháborodva ügyvédjei útján megkereste a gigavállalatot, aminek az ügyvédjei viszont olyat reagáltak, amilyet még ő maga sem gondolt volna.

“Az Önök ügyfelének dizájnjai nélkülözik a megkülönböztető jegyeket, ami miatt nehéz azt gondolni, hogy bárhol a világon a társadalom jelentősebb része Tuesday Bassenhez kapcsolná ezeket a formákat.”

A lekezelő hangnemre végül egy teljesen irreleváns indoklás helyezi fel a koronát:

“Az ehhez hasonló megkeresések száma elenyésző, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy weboldalainkat havonta milliók keresik fel (csak a Zaráét havonta 98 millióan).”

A Zara tehát gyakorlatilag megüzente, hogy fiatal kreatívok ötleteit simán le szabad nyúlni, amíg azok a fiatal kreatívok ismeretlenek. Csak éppen a nagy arc mellett elsikkadt a tény, hogy az internet ereje borzasztóan meg tud mutatkozni, ha ilyesmivel találkozik: Bassen több mint 90 ezer Instagram-követője és 11 ezres Twitter-tábora tisztességesen kinyitotta a száját. És záporoztak a kommentek a Zarára:

És voltak, akik felhívták rá a figyelmet, hogy ez nem az első eset volt, a Zara már többször is szégyentelenül lekopizta kevésbé ismert művészek munkáit:

Bassen közölte, hogy nem adja fel a harcot, noha eléggé rossz szájízt hagyott benne, hogy már 2000 dollárt költött arra, hogy megvédje a saját igazságát.

A Zara anyavállalata, az Inditex csoport időközben reagált: azt írták a Buzzfeednek, hogy tiszteletben tartják mindenkinek a szellemi termékét, és hogy nagyon szigorúan fogják kezelni a most felhozott vádakat. A nevezett termékek kereskedelmét pedig már fel is függesztették, és belső vizsgálat kezdődött. Hát ennyit az internet dicséretes erejéről. A tanulság? Mindig nyíljanak a szájak, ha igazságtalanság dereng a horizonton.

(Nyitókép: Daily Dot / Max Fleishman)