2006-ban Blake Mycoskie, több sikeres projektet maga mögött tudó (akkoriban még csak 29 éves) amerikai vállalkozó Argentínába utazott vakációzni. Fogalma sem volt, hogy a pihenésből teljes pálfordulás lesz, ami a gondolkodását illeti.
Összebarátkozott egy olyan önkéntes szervezet munkatársával, ami cipőket készít a helyi gyerekeknek, és bár tudta eddig is, hogy a világ szegényei sok helyen mezítláb talpalnak, most látta először ennek szó szerint hús-vér következményeit: a sebeket, szörnyű hólyagokat, fertőzéseket. Amik miatt gyakran az iskolába járásról is le kell mondaniuk, így
a cipőtlenség gyakorlatilag megfosztja őket a jövőjüktől is.
Blake nem akarta ezt tétlenül nézni, segíteni akart. Az Egyesült Államokba hazatérve rohamtempóban létrehozta a Shoes for Better Tomorrows márkát – később ez rövidült TOMSra -, egy céget, ami minden eladott pár cipő után egy párat egy rászoruló gyereknek ajándékoz. Ez az elképzelés pedig a mai napig működik.
Jó tett helyébe jót várj: a TOMS barátságos dizájnjának köszönhetően már az első évben 10 ezer pár cipőt adott el és ugyanennyit szét is osztott az argentín gyerekeknek, amit azóta is minden hatodik hónapban megtesz, az előző félév eladásainak megfelelően.
2016-ra már az 60 milliomodik párnál tart az adományozás,
a cipőkkel pedig rengeteg gyereken segített az idén tíz éves márka a világ több, mint hetven országában, minden esetben helyi szervezetekkel együttműködve.
Blake később rájött, hogy a minden eladott cipő után egy adományozott cipőt jelentő one for one modell más terepeken is működhet, ezért 2011-ben bevezette a TOMS Eyewear-t, hogy segítse az arra rászorulók látásának korrigálását, azaz a cég minden egyes eladott optikai keret, illetve napszemüveg után szemüveget, gyógyszeres kezelést vagy látásjavító műtétet biztosít 13 különböző országban.
Az elgondolást pedig tovább forgatták: a TOMS csinált kávépörkölő alvállalkozást, hogy az eladásaik után tiszta ivóvízhez segíthessék a kávék származási helyén élőket (hat ország lakói jutottak eddig több, mint 250 ezer heti adag vízhez, azaz minden egyes eladott zacskó kávé után valaki 140 liter tiszta ivóvizet kap), legújabb projektjükben pedig táskákat gyártanak, hogy minden eladott darab után a nem biztonságos körülmények között szülő anyák egy szülési készletet kapjanak, illetve a TOMS hozzájárul a képzett segítők oktatásához is.
Mindennek tetejében pedig még arra is figyelnek, hogy ne csak adományozással, hanem azzal is segítsék a rászorulókat, hogy a cég a gyártását elvigye ezekre a tájegységekbe, és így munkahelyet teremtsen a fejlődő országok lakóinak.
A TOMS már 9 éve minden májusban megrendezi a One Day Without Shoes nevű rendezvényét, aminek során arra hívják fel a márka rajongóit, hogy töltsenek egy napot cipő nélkül, ezzel is jobban átérezve a Föld kevésbé szerencsés lakóinak sorsát. A kezdeményezésben résztvevők az utóbbi két évben ráadásul vásárlás nélkül is segíthettek a rászoruló gyerekeken, mert a TOMS 100 ezer párig minden #withoutshoes hashtaggel az Instagramra feltöltött fotó után egy pár cipőt adott tíz ország gyerekeinek.
Na, hát ha eddig valaki azon gondolkodott, hogy hogyan tehet valami jót is az univerzumnak, és éppen cipővásárlás előtt áll, akkor most már nem kell gondolkodnia olyan sokat.