keresés menü

Hogyan lett Mondrianból közkincs, majd márkanév?

Gondolom már senki sem lepődik meg azon, ha Piet Mondrian kék-sárga-piros színekkel díszített geometriája jön szembe ruhákon vagy dekorációs elemeken, de azt már kevesebben tudják, hogy mi is ennek a története. Nancy J. Troy, a stanfordi egyetem professzora nemrégiben írt egy izgalmas tanumányt, amelyben annak járt utána, hogy miként foglalta el a popkultúra Mondrian örökségét. Kiderül belőle, hogy kezdődött az elbitorlás, illetve az is, hogy ki ment ebben a legmesszebb.

Mondrian Swimwear Collection by Sarah Schofield_03

Kevesen tudják, de Mondrian már életében is támogatta, ha valaki magazinok címlapján vagy fotósorozatokban dekorációs elemként szerette volna használni a műveit, vagy azoknak a játszi könnyedséggel átvehető, mégis bivalyerős esztétikáját. Mondrian művei 1944-es halála után kerültek be a tényleges kereskedelmi körforgásba, ezzel párhuzamosan a legkülönbözőbb helyeken kezdtek el felbukkanni emblematikus geometriái.

tumblr_n4xbgsJXH71rfp47xo1_1280

Troy levéltárakra, aukciós házak adataira, bírósági feljegyzésekre és korabeli magazinokra is kiterjedő kutatása során azt tapasztalta, hogy Mondrian szinte minden területen felhasználható. Egyszerűen mindenhol jól mutatnak a rácsos mintázatban elhelyezett színei. A legismertebb ezek közül a Yves Saint Laurent 1965-ös ruhakollekciója volt, amit természetesen egy csomó más márka követett később.

piet_mondrian

1985-ben indult Mondrian posztumusz történetének legbizarrabb fejezete. Megnyitott a hollywoodi Mondrian Hotel, amiben nem az volt az érdekes, hogy Mondrian tiszteletére csak úgy felhasználták a műveit dekoráció gyanánt, hanem az, amit néhány évvel később a szálloda második tulajdonosa tett. Ő ugyanis úgy látta jobbnak, ha az egészet lefesti fehérre, ugyanakkor a Mondrian nevet, lévén nagyon jól csengett, megtartotta.

IMG_2620

A sztori utolsó fejezete pedig meglepő módon az lett, hogy Yves Saint Laurent Mondrian-kollekciója saját jogon bekerült a New York-i Metropolitan múzeumba.

Ugyan Roy Lichenstein popart-művész Mondrian-parafrázisait már a maguk idejében elismerték, a ruhák esetében azonban már arról van szó, hogy az is legitim művészi eszköznek számít, ha valaki ügyesen helyezi el valahol Mondrian munkáit.

042512_BTM_Y_ST_L-9-600x399

(via fastcodesign)