keresés menü

Bill Bowerman, a Nike alapítója is bekerült a feltalálók dicsőségének csarnokába

Az amerikai National Inventors Hall of Fame hivatalosan is elismerte az 1999 szentestéjén, 88 éves korában meghalt Bill Bowerman hagyatékát, aki a világ piacvezető pipás sportmárkájának alapítójaként vonult be az illusztris névsorba – olyanok közé, mint az első működőképes repülőgépet megalkotó Wright testvérek, a plazmaképernyőt feltaláló H. Gene Slottow, a telefont világra hozó Alexander Graham Bell vagy éppen Steve Jobs.

billbowerman

A Nike diadalittas sztorija úgy kezdődött egyébként, hogy:

Bowerman a második világháborút követően neves atlétikaedzőként szerzett hírnevet, aki karrierje során számos bajnokot és rekordert nevelt ki. Phil Knight is a tanítványai közé tartozott mint középtávfutó, ám ő nem a sportban emelkedett ki aztán, hanem az üzleti érzékével: már korábban is felfedezte magában, hogy vállalkozóaggyal gondolkodik, aztán 1962-ben, lediplomázása utáni utazgatása közepette Japánban felfedezte az Onitsuka cipőket, gyorsan meg is ejtett egy telefonhívást a cég vezetőjének, és a tárgyalásról már úgy fordult ki, hogy ő terjeszthette az olcsó, de jó minőségű lábbeliket Amerika nyugati partján.

Az első szállítmányból két párat el is küldött egykori edzőjének, Bowermannek, aki nem csak belement, hogy rendeljen belőlük egy adaggal, de felajánlotta Knightnak, hogy társuljanak, és ő majd szállít jó termékötleteket. 1964 januárjában ezt egy kézfogással nyomatékosították, és megszületett a Blue Ribbon Sports, a Nike elődje. Pár évvel később Bowerman pedig létrehozta, majd

1972-ben piacra dobták az első futócipőt, a sikert megalapozó Nike Cortez-t:

nikecortez

Ez nagyon hamar a Nike ikonikus cipője lett, és az egyik legkeresettebb futócipő is egyben, de Bowerman itt nem állt meg. Az egyik legszebb történet róla az, hogy lelkesedésében tönkrevágta feleségének gofrisütőjét, miután abban készített rücskös, de habkönnyű gumitalpat. Aztán kicsit tovább finomított rajta, és…

Az eredmény a Waffle Trainer lett 1974-ben:

wafflet

A siker ekkor már egyértelműen ott pislákolt az alagút végén, de sajnos Bowerman komoly árat fizetett érte: miután egy szellőzés nélküli helyiségben, ragasztószagban és egyéb kipárolgó mérgező vegyületek között kísérletezett legújabb cipőin – folyton az a cél lebegett előtte, hogy még könnyebb és könnyebb cipőket hozzon létre -, idegkárosodást szenvedett, ami mozgáskoordinációs gondokhoz vezetett, így a sors groteszk fintoraként pont ő nem tudta elsőként tesztelni a lépőket, amiket megalkotott.

De ekkorra a Nike már megállíthatatlannak tűnt: Bowerman kikövezte az utat, a márka pedig meglódult rajta. A Nike brand értékét jelen pillanatban több mint 10 milliárd dollárra becsülik, bevételei pedig csak az USÁban meghaladták tavaly a 25 milliárd dollárt. Na és egy forgalmas pesti utcán vajon végig tudunk úgy menni, hogy ne jöjjön velünk szembe egy pipa? Not gonna happen.