Háromcsíkosék legoldschoolabb cipője, a Run-DMC által a magasba emelt, és azóta is örök trónon ülő Adidas Superstar 1969 óta nyomja a boltok polcait.
A kagylószerű csőrrel rendelkező cipő fél évszázadát most a Footshop cipőbolt eredeti módon ünnepelte meg, hat képzőművészt kértek fel ugyanis, hogy redizájnolják a legendás sziluettet a saját szájízük szerint. Az alkotók többféle inspirációból táplálkoztak, ezért minden cipő végül totál különböző stílusokban tündököl.
Nézzük egyenként, aztán olvassuk az újragondoló művészek szavait:
“A Golden years Superstar a hiphop kultúra arany éveire reflektál, a legendás New York-i graffitiúttörő Skeme mondatán keresztül, ami az 1983-ban Tony Silver által rendezett Style Wars című dokumentumfilmben hangzik el. Az idézet, ami a cipőn is látható, így szól: “People see the tags uptown, downtown, all over.” A Style Wars a – mai értelemben vett – graffiti és az azt átölelő kultúrát eredeti formájában elsőként bemutató dokumentumfilm, a klasszikus mondat pedig hűen adja vissza azt az életérzést, amit amit én magam is viszek több mint két évtizede.”
“Az egyik legjelentősebb művészi inspirációm Keith Haring, aki – a Superstarral tandemben – elválaszthatatlan a nyolcvanas évekbeli New York-i street art és hiphop szcénától. A sneakeren megjelenő dizájn az ő világába kalauzol el. Az ikonikus, barátságos figuráit és a kinetikus vonalvezetését, valamint az akkori hip-hop előadók (Run-DMC, Beastie Boys, Kurtis Blow) által képviselt hangulatot próbáltam az alkotásban megidézni.”
“A dizájnt illetőleg eleinte nem volt határozott elképzelésem, csak abban voltam biztos, hogy absztrakt lesz, ezért inspirációnak Tomi Instagram fotóit néztem át. Elsősorban arra voltam kíváncsi, milyen színeket visel a leggyakrabban, de az is érdekelt, hogy a pillanatok a hétköznapjaiból és a személyisége milyen benyomással lesz rám, és az így szerzett benyomást vajon ki tudom-e fejezni úgy egy forma- és színkompozícióban, amely nemcsak Tomira reflektál, de vizuálisan számomra is újdonság lesz.”
“Szerintem az alkotás egyik fontos feladata, hogy inspiráljunk vele másokat.
Engem a 80-as évek vizuális világa inspirál, ebből az időszakból szeretek átemelni és beépíteni elemeket a munkáimba. A szem, a tűz motívum számomra a nyitottságot és ambíciót fejezi ki, ami tökéletesen illik a Superstar ikonok arculatához, akik büszkén és megérdemelten viselik a game changer jelzőt.”
“A Superstar átalakításához a “diffuse” nevű mintánkat vettük elő, amit még 2013-ban terveztünk az első New York-i utazásunk után, és azóta többször is visszaemeltük – legutóbb az aktuális UNITE kollekciónk digitális textilmintáiban – viszont most először arannyal festettük fel. A nagyvárosok dinamikus lüktetése, a bennük élő emberek és kultúrák keveredése, az őket eligazító közlekedési jelek és graffitik rengetege hívta elő belőlünk a mintaelemeket és azok archaikus szövegképekre emlékeztető elrendezését. A személyes vonatkozás pedig őszinte rajongásunk New York City és Budapest iránt.”
“A vonalas rajz / linedrawing eleganciája, tisztasága vonzott. Jean Cocteau munkássága korán megérintett, amelyekben az ókori szépségkultuszt poetizálja. Ezt a holland de Stijl dogmatikus alapszíneivel egészítettem ki, amelyek Le Corbusier tereiben, majd Roy Lichtenstein képregény világában ugyanígy hódítottak egyértelműségükkel. Majd a kilencvenes évek videoklipjei is előszeretettel használták a vörös-sárga-kék és fehér-fekete felkiáltójel (exclamation) jellegét, pl. Ce Ce Peniston: Finally című slágerében, amit a zenecsatornák máig sugároznak.”
A kiállítás egyébként december 31-ig tekinthető még meg a Footshop Art Space-ben, az ötödik kerületi Kristóf téren.