Mutatós térképet dobott fel oldalára a Budapesti Közlekedési Központ ma délután, amiben azt taglalja, micsoda bringás fejlesztések várhatóak a választási évben a MOL Bubi közbringa rendszerrel egyidőben. A térképen – bár ez nincs pontosan jelölve – új bringasávok és kerékpáros nyomok, kétirányú forgalomnak megnyitott eddig egyirányú utcák és a közbicikli állomások szerepelnek. A fejlesztések több éves munka eredményei: a Critical Mass nyomán biciklire váltó tömegek és a Magyar Kerékpárosklub szakértőinek küzdelme mind látszani fog a sárga festékfoltokon.
Nem nagyon volt már hová húzni az időt bringás fejlesztések terén, 2014 pedig talán az az év lesz, amikor végre hivatalossá is válik a bringaboom. Ennek jegyében a belső kerületekben kisebb átalakításokkal bringabarátabb lesz az úthálózat és egy-egy helyen még biciklitárolók is létesülnek majd.
Óriási beavatkozásokra azonban senki ne számítson: autós parkolóhelyek például nem nagyon fognak azért megszűnni, hogy ott emberek közlekedhessenek, vagy tízszer annyian lakatolhassanak biciklit, de a Szemere utcához hasonlóan több helyen bevezetik a tolatós parkolókat. A megszokott halszálka-modell megfordítása, vagyis a tolatva parkolás azért is jó, mert sofőrként jobban láthatjuk a forgalmat. Ami főleg a 6. és 7. kerületben már kétirányú biciklizést is jelenthet: az első kétirányú utcát a hétkerben épp egy hete kezdték el felfesteni.
A bringázás fejlesztéséért küzdő Magyar Kerékpárosklub (akiket egy darab drágább A38 belépőért egy évig tudsz támogatni!) a fejlesztések ellenére jelenleg is kőkemény alkudozásokban van a tervezőkkel, akiket a másik oldalról meg olyan önkormányzati emberek püfölnek, akik még nem látták meg a biciklis közlekedésben a jövőt. Pedig ha valaki járt már például az idén eurómilliókat a bringázásra költő Bécsben, az láthatta, hogy egy kis beruházással óriási fejlődést lehet ám elérni.
Budapesten most a legkisebb összegből hozzák ki a legkompromisszumosabb megoldásokat, de talán ez is sokat fog jelenteni a járdán vezetett kétirányú bringautak városának. A világ legbiciklisebb városait mérő Copenhagenize Index-en például pont azért estünk egy év alatt 3 helyezést, mert pár bringajel felfestésén túl nem nagyon történtek az utóbbi években jelentősebb átalakítások. Na, de majd jövőre!