A New York-i Museum of Modern Art nemrég ideiglenesen bezárt, hogy újrarendezett kollekcióval nyisson újra most október 21-én (és 30 százalékkal megnőtt térben, hála egy 134 milliárd forintba fájó felújításnak), az eddigitől eltérő kurátori hozzáállással: szándékosan több színesbőrű és női művésztől fognak kikerülni a falakra alkotások.
Komolyabb művészeti intézményekben ugyanis többnyire a fehér férfi alkotók dominálnak a tárlatokban, korszakok és műfajok mentén haladva. Hogy ezzel leszámoljanak, a MoMA-ban
mostantól témák szerint állítják ki a műveket.
Az új megközelítéssel a látogatókat újfajta gondolkodásmódokra akarják sarkallni: Picasso 1907-es Avignoni kisasszonyok című, szexmunkásokat kubista pucérságban ábrázoló, engimatikus csúcsműve például a harlemi születésű Faith Ringgold 1967-es American People Series #20: Die című festménye (nyitóképünkön) mellé kerül, ami a feketék és rendőrök egyik legsúlyosabb, 1965-ös los angeles-i összecsapását ábrázolja, ami 34 ember halálával és több mint 40 millió dolláros kárral zárult.
Az biztos, hogy a friss elrendezés nagyobb sokszínűségnek enged teret, a MoMA szerint így a kiállított művek 28 százaléka lesz már női alkotóé, ami még mindig sokkolóan aránytalannak tűnik, de még mindig bőven jobb, mint bárhol máshol.
Szóval aki teheti, mindenképpen mostanában ruccanjon át a tengerentúlra.