Április 22-én vasárnap délután három órakor a Tabánból induló, lezárt útvonalas örömtekerésre és demonstrációra már több mint tízezren jeleztek vissza a Facebookon, és minden eddiginél több önkéntest mozgatott meg az idei felvonulás.
Idén először kisgyerekes családoknak rövidített útvonalon I Bike Mini is indul a Liszt Ferenc térről, költözködésre is alkalmas, csodaszép teherbringák is felvonulnak, de lesz jótékonysági kerékpáralkatrész-gyűjtés, zenés piknik és bringás fotózás is. Szóval jól körbe lesz táncolva a kerekezés témája, remélhetőleg mindenki boldogságára.
“Ahol sokan bringáznak, ott jobb a levegő, biztonságosabbak az utcák, kisebbek a sorok az utakon és a rendelőkben. Ezt úgy érhetjük el, ha gyerekektől idősekig mindenki kényelmesen el tud bringázni ahova éppen szeretne” – írják a szervezők. Fair enough.
Az előző célhoz annyit is hozzátettek, hogy szerintük ahhoz, hogy mindenki bárhova, nyugiban el tudjon cangázni,
leghamarabb a felújítás alatt álló Lánchíd forgalomcsillapításával, illetve közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedést segítő emberivé tételével lehetne hozzájárulni.
Továbbá a hamarosan átalakuló rakparton is meg kéne épülnie a megígért – és hírek szerint sajnos végül elmaradó – rakparti kerékpársávoknak, és óriási hiba lenne megszüntetni a városligeti Olof Palme sétányt. Utóbbit annak ellenére szüntetnék meg a Liget átalakításakor, hogy több ezren kerékpároznak itt naponta, így a város egyik legfontosabb (és legjobb!) bringás ütőere.
A város jövőjét meghatározó nagyberuházások mellett minden útfelújítás része kellene, hogy legyen a kerékpársávok kialakítása, a forgalom csillapítása, a lakóutcák védelme az átmenő autóforgalomtól, és a sebesség csökkentése.
Ezek teljesülése nélkül nem csak Budapest 2030-ra tervezett 10 százalékos kerékpáros közlekedési aránya nem lesz elérhető, de a városlakók igényeit sem lehet kielégíteni.
Igény pedig nagyon is lenne ezekre a fejlesztésekre: egyre több budapesti jön rá, hogy a bicikli legegyszerűbb és legszabadabb közlekedési eszköz. Ezt a BKK utcai kerékpárszámlálóinak adatai is bizonyítják, amik azt mutatják, hogy idén tavasszal többen kerékpározták át a bicikliutakon elhelyezett detektorok felett, mint tavaly ilyenkor. A legnagyobb ugrást a Bem téren és az Árpád-hídon mérték.
“A Magyar Kerékpárosklubnál azt gondoljuk, hogy ha a város felvenné a lakói tempóját, és a legkevésbé autózásra tervezett, de legnagyobb dugóktól szenvedő belső kerületekben is határozott stratégia alapján, minden beruházás során újabb helyet adnának a kerékpározóknak, hamar egy sokkal jobb Budapesten élhetnénk.”
Nem tudunk vitatkozni ezzel sem. Mondjuk nem is akarunk. Vonuljatok fel!