Történelmi jelentőségű digitálisművészeti fölfedezés! Egy pittsburghi kutatóegyetemen, a Carnegie Mellon University-n működő laboratórium, ami atipikus módokon vizsgálja a művészetek és a technológia kereszteződéseit, azt mondja, hogy rátaláltak néhány eddig nem ismert, színtisztán digitális alkotásra Andy Warholtól. A pop-art pápa ezeket állítólag a Commodore International megrendelésére készítette, hogy a számítástechnikai óriás látványosan demonstrálhassa az Amiga 1000 személyi számítógép képességeit. Ezekről van szó, többek között:
Azt is mondják, hogy a műveket nagyon sok törődéssel tudták csak leimádkozni a korabeli hajlékonylemezekről, mert már az is veszélyt jelentett a rajtuk található tartalomra, hogy egyáltalán elkezdték beolvasni azt. Lesz egy dokumentumfilm is, amit május 10-én mutatnak majd be az egyetemen Trapped címmel, ez azt mutatja be, hogyan sikerült ez a hihetetlen mentőakció.
A kérdés kiváló, azért tettük fel most magunknak, mert úgyis mindenki így tesz. Elsőre ugyanis okkal tűnhet ez az egész egy művészkedő brigád figyelemfelkeltő akciójának, ami most, a retró PC-s grafikák iróniával vastagon leöntött trend-reneszánsza közepette (nézzük csak meg ezt vagy ezt vagy ezt a videót) közepette nagyot robbanhat. Ám egyetlen Google-kereséssel kideríthető, hogy Warhol tényleg kísérletezett a korai pixeltologatással.
Itt például Debbie Harryt festi meg monitor előtt egerészve, 1985-ben:
https://www.youtube.com/watch?v=3oqUd8utr14
Ebben a sajtóanyagban az egyetem leírja azt is, hogy az egész projekt egy Arcangel nevű titokzatos, magát “Warhol-fanatikusként és örök nörd-ként” jellemző figura feltűnésével kezdődött, aki pont az előbbi videó nyomán felkereste az Andy Warhol Múzeumot azzal, hogy esetleg megpróbálhatna-e kinyerni pár ősi adatot a múzeum tulajdonában álló számítógépből.
Végül eljutott ehhez az egyetemi kutatóstúdióhoz, és elkezdődhetett a munka – aminek az elején egyébként még fogalmuk sem volt arról, hogy találnak-e egyáltalán bármi használhatót. A campbells.pic és marilyn1.pic fájlnevek már okot adtak a reménykedésre, igaz, a fájlok egy olyan ismeretlen formátumban voltak rögzítve, amit elsőre egyetlen szoftver sem volt képes olvasni, de végül reverse-engineeringgel kibányászták belőlük a lényeget. Az eredmény 28 eddig nem látott kép – közülük a múzeum munkatársai szerint 11 darab biztosan Warhol keze nyomát viseli magán -, amiből ezt a fenti hármat mutatták meg egyelőre.
A projektről szóló dokumentumfilm május 12-én itt látható is lesz, lehet beírni a naptárakba.