Képzelt párbeszéd a tilosos Sample Temple rádióműsor egyik szerzetese szerkesztője és egy hétköznapi hip-hop hallgató között, avagy eligazítás a következő rapkoncertedre.

Hallgató: – Voltál a budapesti Talib Kweli koncerten?

Sample Temple: – Ott voltam, igen.

H: – Nem vágod, mik voltak ezek a fura zenék a számok között?

ST: – Ezek különböző régi, többnyire soul zenék voltak.

H: – Fura volt kicsit. Miért játszanak egy reppes eseményen ilyen soulos, vagy milyen cuccokat?

ST: – Ez elég bonyolult kérdés. De a legegyszerűbb válasz erre talán az, hogy színesítsék a fellépés hangzásvilágát, hogy komplexebb zenei élményt kaphass a koncerten.

H: – De mi köze ezeknek a hiphophoz?!

ST: – A koncerten lejátszott régi dalokból a Kwelinek zenét készítő producerek – mint J.Rawls, Hi-tek, Kanye West, Oh No, Statik Selektah – hangrészleteket szedtek ki, amiket aztán megvágva újrafelhasználtak Kweli dalaihoz. Legtöbbször ilyesmikből épül fel egy hip-hop zene. Ahogy egyszer az egyik legnagyobb hazai bakelitturkász, DJ Shuriken is közölte, “a hip hop produkció akkor hiteles, ha a hatvanas hetvenes évek soul, funk jazz, rock, diszkó vagy country lemezeivel etetjük a samplert.” (Manapság persze egyre több az elektronikus alap, de még így is sokan dolgoznak régi lemezritkaságok kiaknázásával – a szerk.)

Ehhez például:

Felhasználták ezt a klasszikust:

Ahhoz, hogy egy producer találjon magának egy ütőképes hangmintát, elképesztő mennyiségű zenét kell meghallgatnia, mire rábukkan egy számára megfelelőre. A producerek munkájának jelentős részét ez a kutatás, vagy más néven túrás – crate diggin! – teszi ki.  A koncerten kaptál egy kis betekintést ebbe a típusú zenekészítésbe. Kweli ugyanis ezeket az originál zenéket csempészte be a saját számai közé.

H: – Na de ember, miért fontos tudni, miből van összerakva?

ST: – Mert ilyenkor betekintést nyerhetsz, milyen hatások inspiráltak egy hiphop-előadót zeneileg, milyen benyomások érték őt dalainak készítése közben vagy akár a gyerekkorában. Ezért a fellépésen sokkal összetettebb benyomást kapsz belőle, lehetőséged nyílik jobban megérteni a zenéit és szövegeit egy Nina Simone vagy Minnie Riperton dalrészleten keresztül. Nagyobb, teljesebb kép lesz a birtokodban! Big picture, érted.

Ez a hozzáállás egy koncerten értelmezhető úgy is, hogy

utat mutat neked a tudatos zenehallgatás izgalmas útelágazódásainak csalafinta szövevényében.

Ha ezen elkezdesz járni, sokkal jobban képbe kerülsz a világgal, beleértve magadat is. A sok hallgatás közben felismerheted, hogy a különböző dalokra hogyan reagálsz, mi az, ami feldob, mi az, ami leránt, mi az, ami előhoz valamit, vagy amitől éppenséggel el tudsz engedni egy dolgot. Ehhez szükséges, hogy a neked megszokottól eltérő zenei irányzatok felé is nyiss. Kezdetben nézz utána, hogy kedvenc hip-hop előadóid szerzeményei milyen zenékből építkeztek! Mondjuk kezdheted ezen az oldalon. Vagy hallgass minket, mert a műsorunkban is ezeknek járunk utána.

H: – Akkor Talib Kweli a Sample Temple kottájából játszik?

ST: – Én erre nem húznék fel semmilyen aktuálpolitikai frázist. De képzeld csak el azt, akire kizárólag az aktualitások vannak hatással. Az olyan, mintha csak a lábát nyaldosná a partot érő hullám, ahelyett, hogy búvárkodna az tengerben! A lábáztatásnál pedig mindenképp többet érdemes kihozni a zenehallgatásból.

H: – Hú, ez most egy kicsit sok így!

ST: – Sebaj, várunk a Tilos rádió hullámain a vasárnapi éjféli misénken, ott majd egyre több mindent megértesz. Talib Kweli-tematikus műsorunk például itt hallgatható meg, az eredeti zenékkel egyetemben, amit ő is felhasznált.

Szavak: Tomek Spacey / Sample Temple