Szombaton a Teslában lép fel a dubstep hagyományának talán leginkább lelkiismeretes folytatója, Shackleton. Ragyogó alkalom áttekinteni az eddigi pályáját.

I. Stalker (2004)

A korábban punkzenekarokban és egy dancehall duóban edződő Sam Shackleton 2003-ban kezdett el az akkor pörgő grime és dubstep zenékkel kísérletezni. Első saját kiadványa, a Stalker poliritmikus horrordubját a Rough Trade Records rögtön beválogatta a 2004-es best of válogatására.

II. I Am Animal (2005)

A Stalker sikerén felbuzdulva Shackleton 2005-ben megalapította a később kultikussá váló Skull Disco kiadót az Applebim művésznéven mozgó haverjával. Misztikus horrorvizuáljaikkal jól leképezett, sötét basszuszenéik biztos menedéket jelentettek azoknak, akik a dubstep jövőjét nem a brostepbe kifutó agyatlan basszusröfögtetésben képzelték el. Egyúttal ők emelték át a szintén keleties motívumokkal kísérletező Muslimgauze örökségét a korabeli basszuszenékbe. Noha Shackleton direkte sosem forszírozta a keleties dolgokat, elmondása szerint inkább csak érezte, hogy ebbe az irányba kell elvinnie a zenéjét.

III. (No More) Negative Thoughts (2009)

2008-ban Shackletonék lezárták a Skull Discós érát, hősünk pedig Berlinbe költözött, ahol a minimáltechnókra specializálódott Perlonnál jelentette meg élette első nagylemezét, a Three EPs-t. Saját esztétikája ekkorra érett be teljesen. Trekkjei úgy váltak rétegzettebbé, hogy közben további üres tereket is nyitottak, ahol szinte tapintható lett a dramaturgiai feszkó. Ezzel szinte egyedüliként sikerült úgy túllépnie a dubstepen, hogy annak egyik alapszabályát se adta fel. A dubos gyökerei és a ritmusdzsungelekben való jártassága pedig masszív alapot adtak a minimál és absztrakt technós fejlemények befogadásához, akár a Steve Reich féle repetitív hagyományhoz.

IV. Rooms Within A Room (feat. Pinch, 2011)

2011-ben a londoni Honest Jon’s Recordsnál jelent meg a trú dubstep másik nagy hagyományőrzőjével, Pinchcsel közös lemeze. A sötét ambientes hatásaival és letisztultabb képleteivel ez kicsit visszalépésnek tűnhetett ekkor, de összességében egy máig érvényes kuriózumról van szó.

V. Freezing Opening Thawing (2014)

2013 volt Shackleton első éve, hogy nem jelent meg tőle semmilyen kiadvány. 2014-ben viszont rögtön három erős ep-vel tért vissza. Újabb anyagain a dubos vonaltól némiképp eltávolodva, ilyen hipnotikus tribál technókat kapunk tőle. Ezzel hősünk a saját ösvényein járva ismét keresztezi a kurrens tendenciákat. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy ezúttal sem szegődik a nagytöbbség nyomába, hanem a saját logikáján belül kísérletezik majd tovább.

Ebből az utolsó fejezetből kapunk egy keresztmetszetet szombat éjjel a Teslában.

RSVP