Az utóbbi évek egyik legnagyobb dzsesszszenzációja érkezik szombat este a Trafóba. Röviden elmondjuk, hogy ki az a Matana Roberts, majd megpróbáljuk kontextusában bemutatni, miért is lehet annyira releváns ma.

A chicagói születésű, de 2002 óta már New Yorkban élő és alkotó jazzszaxis, Matana Roberts 2011-ben vált hirtelen nagyon izgalmassá olyanok számára is, akik amúgy tartották a néhány lépés távolságot a jazz-zel szemben. Ekkor jelent meg ugyanis a Godspeed You! Black Emperort is a soraiban tudó Constellation Recordsnál a COIN COIN Chapter One: Gens de couleur libres.

Ez a lemez egy olyan tizenkét részesre ígért sorozat első darabja, aminek mindenekelőtt két szerény célja van:

1. Feldolgozni a jazz történelmét

2. Feldolgozni az afroamerikai emberek történelmét

Az első fejezet ráadásul rögtön nagyon durván belecsapott a dolgok közepébe, a free- és avantgarde jazzes témák keveredtek spoken worddel, folkkal és sprituális kitörésekkel.

A szintén nagyzenekari segítséggel felvett második lemez (COIN COIN Chapter Two: Mississippi Moonchile) ezután kicsit csalódást jelenthetett a konzervatívabb hozzáállásával. De nekem például úgy adódott, hogy ezzel szerettem meg Robertset, úgyhogy őszintén mondhatom, hogy nem nehéz megtalálni a szépségét.

Az idén megérkezett a harmadik fejezet, a River Run Thee aztán újra nagyon izgalmassá tette a projektet. A nagyzenekaros kíséretet egy sokkal minimalistább, szétdarabolt, drone-os sound váltotta fel.

Kontextualizálás

  • Írjuk ide még egyszer: 2015-ben már menő a jazz.
  • Matana Roberts új lemezével bőven túllépett a jazz területén, a szintén szaxofonos kiadótársához, Colin Stetsonhoz hasonlóan már simán érdekes lehet a kísérleti zenék rajongói számára is.
  • Az utóbbi évek, de főleg az idei egyértelműen a nagy fekete lemezek ideje. D’Angelo, Kendrick Lamar, Kanye West afroamerikai identitást tematizáló albumai mellett simán ott lehet a helye amolyan másnézőpontú alternatívaként Roberts COIN COIN-lemezeinek.
  • Matana Roberts szövegeiben a nőknek és a feminizmusnak is fontos szerepe van, ezt pedig talán nem is kell mondani, mennyire aktuális téma manapság.

Na, hát ekkora fejest lehet ugrani október 10-én szombat este a zeitgeistba. Arról nem is beszélve, hogy a Trafóban fellép még egy bizonyos ausztrál kísérletizenész, Oren Ambarchi is. Őt viszont nem hallgattam meg, mert meglepetésnek szánom magamnak, de a facebookos eventó segítségével ti belefülelhettek.