A cseh Baba Vangánál jelent meg a magyar Kokum első teljes lemeze. Az Impressions Of Environment sötét ipari ambient-témái elsőre talán nehezen megközelíthetőek, de az alábbi interjú nagyon jó eligazító lehet bárkinek.

Urbanplayer: – A Farbwechselnél kijött Splt érdekessége a részedről az volt, hogy minden részletének vokális hangok adták az alapját. Ez módosult valamiben az Impression Of Enviromentre?

Kokum: – Így van a Splt anyagának minden része csak a hangomból lett alakítva. Az Impression Of Enviromentnél sem maradt ez el, nagy része a hangomból született, de itt használtam már környezeti felvételeket is. Megszólaltattam szinte minden tárgyat, ami körülvesz. Kanalak, asztal, radiátortest… A Good Neighborhood című zenében pedig a szomszédban dolgozó munkások adták az alapötletet.

A reggeli kávécigi közben kezdték ledobálni a vascsöveket a teherautóról. “Uhhh, mondom, stop, milyen hang már!?!

Bementem a felvevőért és rögzítettem az egészet. A csövek hangja kíséri végig az egész trekket.

UP: – Hogy működik nálad a zeneszerzés. Van egy általánosan körvonalazható kiindulópont?

K: – Előfordul, hogy konkrétan megvan a fejemben a téma, amiről zenét készítek, de ez nagyon ritka. A Common Run of Mankind például úgy született, hogy az utcán sétáltam békésen és belém jött egy fiatalabb gyerek, aki éppen a telefonját nyomogatta. Később végignéztem az villamoson, és hát mit mondjak, a nyolcvan százalékuk a telefonján lógott. Ez egy társadalmi kérdés, de egy jó téma is volt nekem. Általában azonban leülök, elkezdek a hangommal dolgozni és eközben szokott jönni az ötlet.

UP: – Miről szól számodra az Impression Of Enviroment?

K: – Az alap téma az volt, hogy megvalósítsam az egyik éppen beütött gondolatom, miszerint mindennek, minden tárgynak megvan a saját hangja és ezek durván alakíthatóak. Emellett kutakodok ősi, primitív történetekben, amiket megpróbálok a zenében megmutatni. Gondolok itt a egyszerű ritmusképletekre vagy az ősi nyelvekre, ilyen például a T’chep-ah Askh. És nem utolsó sorban fent említett sztorik azok, amik megadták ennek az egésznek lényegét, így lett egyfajta komolyabb mondanivalója az albumnak.

UP: – Hogyhogy cseh kiadónál jött ki?

K: – Tervben volt már, hogy valamit összehozunk közösen a Baba Vangával. Nyáron egy találkozón mondtam éppen Luciának (Lucia Udvardyova, aki a kiadó mellett az Eastern Daze blogot is csinálja, valamint Palmovkaként zenéket is ír), hogy lenne nekem itt valamim, ami szerintem tetszene is. Nem szoktam mindenfelé küldeni anyagot, de van egy-két kiadó akikkel dolgoznék a jövőben.