Mint azt előre jeleztük, pénteken rendezték meg a Soundhead.hu szervezésében és az A38 kiállítóterében a második Party / Trend / Kultúra konferenciát. A teljes műszakos fejtágításon és eszmecserén mi is részt vettünk. Hétvégén hagytuk ülepedni a dolgokat, hogy aztán elválasztva az eget a földtől tíz fontos pont köré csoportosítsuk a tapasztalatainkat.

Megint megfejtődik a bulikultúra – Fotó: Soundhead

1. A párszáz főt megmozgató promótercsapatok korát éljük

Bárány Attilától kezdve (róla még lesz szó! :D) valahány, a témában megszólaló előadóig mindenki egyetértett abban, hogy manapság már sokkal inkább a szervezőcsapatok brandjei a fontosak, mintsem az egyes előadók. Ha valaki elkezd megbízni egy promóterben, akkor hozzá fog ragaszkodni, és hitelt adva neki akkor is elmegy a bulijára, ha épp olyan előadót hoz, akit amúgy ő nem is ismert addig. Ennek a trendnek a legfontosabb hozománya az, hogy – miként azt a BP Clothing kreatívja, Simon Bence is hangsúlyozta – ma már a szubkultúrákkal is lehet piaci szereplőként számolni.

2. Direkt reklámok helyett szponzorált műalkotások

Zádor Tamás, a Kiégő Izzók képviseletében adott előadásában hangsúlyozta ezt a tételt. Szerinte a nemzetközi trendek egyértelműen abba az irányba mennek, hogy a szponzorok egyre inkább belátják, hogy hosszútávon sokkal inkább hatásos, ha valami izgalmas dolog létrejöttét támogatják elsősorban, mintsem hogy készítsenek egy agresszív reklámfelületet, elnyomva logóikkal az alkotók kreativitását.

Szőke Gábor Miklós alkotása a Sziget egyik főútvonala mellett

3. A gigapromóterek és a fesztiválglobalizáció nyomják el a nagy magyar fesztiválokat

A VOLT Fesztivál, Balaton Sound, B MY Lake képviseletében érkező Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert szerint a magyar fesztiválok legnagyobb kihívása az lesz a következő években, hogy miként reagálnak azokra a nemzetközi konszernekre, amelyek exkluzív szerződéseikkel sokszor nálunk már többször szívesen megforduló előadók visszahozatalát is megnehezítik. Közép-európai összefogás lehet erre a megoldás (Offal, Exittel stb.) Az Arctic Monkeys végletekig vegyes fogadtatására hivatkozva azért azt is jelezték, hogy más okai is vannak annak, hogy nehéz valóban kurrens line upot eladni a magyar nagyközönségnek.

4. Mi lesz a Hajógyári közönségével?

Több előadásban és a kerekasztalnál is előkerült a kérdés. Forrai Krisztián szerint a Hello Baby, Ötkert és a hasonló belvárosi helyek vehetik fel ezt a létszámában hatalmas közönséget. A szervezők azonban nem annyira a létszámnak örülnek, hanem az új közönség szórakozási szokásainak integrálásán agyalnak. Face controll és erőszak kizárva, de igyekeznek  a közönségüket megőrizni és a megszokott hangulatot fenntartani. Klubszíntéren ez lesz a következő időszak egyik nagy kérdése.

5. A jungle revival idejére Magyarországon beérkezett a house

Eléggé rácsodálkoztam, holott igazából nem is lepett meg, amikor Turza Tomi, az A38 Hajó programszervezője mesélte, hogy a magyar közönségnél a house és a techno lassan beéri a tört ütemekkel operáló elektronikus zenéket. Alighanem ilyen, amikor a partykultúra a saját farkába harap.

Hot X beszél, Bihari Balázs (Corvintető), Turza Tamás (A38) és Kiss Krisztián (Cinema Hall) figyel

6. Az underground nem halott!

Tófalvy Tamás (Zenei Hálózatok Egyesület) előadásában azt a vélekedést kezdte ki, miszerint az internet felszínre hozta volna a korábban _föld alatt_ lévő dolgokat. Szerinte az undergroundot nem csak a fő ideológiákkal és a mainstream profizmusával való szembenállás határozza meg, hanem más tényezők is játszanak. Úgy véli, hogy az underground ellenálló hős-típusát a tájékozott, új zenéket gyorsan megtaláló és megosztó véleményvezérek váltották le. Valamint már az amatőrség se szükséges, mint hitelességi bizonyíték. Ezt erősíti az is, hogy a korábban a hivatalos kiadásokat jelentő vinyleknek is az “underground” körökben van a legnagyobb kultusza.

7. David Guettának jó a logója!!!!!

Misetics Mátyás, a MITTE Communications kreatívigazgatója a partykultúra arculati elemeiről tartott egy szuper előadást. Elsősorban egyes ismert előadók logóit, és az abban rejlő mutációs lehetőségeket vizsgálta. Bár Skrillextől már volt olyan szám, amit szerettem, Avicii-t és Calvin Harrist is valahol meg tudtam érteni, de azt sose gondoltam volna eddig, hogy David Guettában lenne bármi, ami közvetlenül értékelhető. Hiába volt előttem több ízben ez a tipográfiai menőség, elvakult voltam, hogy lássam, milyen király:

Nem gondoltuk volna, hogy egyszer lesz még nálunk egy ilyen kép OMFG

8. Már rég nem a zene, hanem a technológia fejlődik

Mondta ezt Kömlődi Ferenc, arra hivatkozva, hogy még az elektronikus zenében sem történt semmi előre megjósolhatatlan az elmúlt 20 évben. Éppen ezért, szerinte Ázsia, azon belül pedig Dél-Korea és Japán lesznek a következő könnyűzenei paradigmaváltás csomópontjai.

9. AZ _ÖSSZES_ DJ-NEK BE KÉNE LÉPNIE A DJ-SZÖVETSÉGBE%%

Bárány Attila, az elektronikus zene Mészöly Kálmánja szerint  csak így lehet hatásosan képviselni a DJ-k érdekeit, hogy ne játszhassanak “törtető hülyegyerekek” 20 ezer forintokért.  Először is LOL. Másodszor pedig számomra kicsit szomorú volt a szókardozás, ami Bárány és a többi összegyűlt között volt. Oké, hogy tök ellenszenves ez a hozzáállás Báránytól, de a kerekasztalbeszélgetés első negyvenöt perce azzal ment el, hogy tisztázásra került csomó félreértés a dj-szövetség kapcsán, majd Turza Tominak kellett az utolsó tíz percben abba az irányba tolnia a vitát, ahol a tényleges töréspont volt. Ez nagyjából ott van még mindig, hogy Bárány szerint DJ-vizsga kéne ahhoz, hogy valaki felléphessen, míg a másik oldal nyilván a fiatalokra, és a demokratikus, organikusan fejlődő dolgokra voksol.

10. A partykultúra komoly üzlet lett

És itt most nem is annyira az üzleten, hanem a komolyságon van a szó. Szintén Turza Tomi, a nap kvázi sztárja mesélte, hogy négy-öt éve egy – sajnos – meg nem nevezett dj úgy kiakadt, hogy bizonyos illegális dolgokat nem biztosítottak neki, hogy a hotelszobában a minibárral és a pornócsatornával kompenzált. Majd később az illető dj-nek egy szintén fellépni érkező ismerőse megdöbbenve hallgatta végig, ahogy a szervezők ezt mesélték neki. Később éjjel ugyanezt megcsinálta a szállodában. Régi szép idők ide vagy oda, ma már ilyen nem történhet meg, ugyanis sokkal komolyabban állnak hozzá a dologhoz az egészen fiatal fellépők is. A booking cégek pedig szó nélkül dobnák ki, ha az ügyfelük így viselkedne egy náluk lebeszélt buliján.

Hát, sűrítve ennyike. Minden más, például további képek a konferencia Facebook-oldalán.

Fotó: Soundhead