Nap mint nap több mint tizenháromezer sárga taxi járja New York utcáit, eszik a benzint, kipufogják a gázt, meg úgy egyáltalán foglalják a helyet. Az MIT egyetem kutatói egy új algoritmus segítségével utánaszámoltak, és arra jutottak, hogy

Háromezer négyutasos teletaxi* a taxiforgalom 98 százalékát le tudná fedni úgy, hogy az utasoknak átlagosan mindössze bő két és fél percet kéne ácsorognia.

A kevesebb autó pedig, bár ezt aligha kell mondani, kisebb szennyezettséget és kisebb forgalmi dugókat jelent.

A kompjutertudományi és mesterséges intelligencia kar kutatója, Daniela Rus és csapata hárommillió taxifuvar alapján készítette el ezt a bizonyos algoritmust. A kutatás (aminek itt olvasható a leírása) során az is bebizonyosodott, hogy az olyan szolgáltatások, mint az Uber vagy a Lyft, autók ezreit képesek a garázsban tartani.

Rusék nem azt mondják a telekocsis ötletükkel, hogy a taxik tűnjenek el a város utcáiról, hanem azt, hogy ha egy utas helyett kettőt, hármat vagy négyet vinnének,

Kevesebb út és kevesebb idő alatt meg tudnak keresni ugyanannyi pénzt, mint most.

Ugyanannyi pénzt, igen, de tegyük hozzá, hogy tízezerrel kevesebb sofőrre lenne mindeközben szükség. Mindezt továbbgondolva Rusék azt állítják, hogy kétezer tízszemélyes ilyen járművel a jelenlegi taxikereslet 95 százalékát ki lehetne pipálni. Mondjuk ezzel már lassan a kisbuszkategóriához jutunk, de oké.

Az MIT algoritmusa ezentúl képes lenne proaktív módon menet közben a nagyobb keresletű helyekre irányítani az autókat, amivel újabb húsz százalékkal nőne a hatékonyság. A rendszer pedig, igen, kiterjeszthető lenne majd az önvezető autókra is.

*teletaxi = olyan fuvarmegosztós személyszállító, mint az Uber.

(via)