E havi vendégszerzőnk, Simon Bence, azaz Benski még a kétezres évek elején kezdte komolyan venni a CD- és lemezborítók belsejében elhelyezett információkat, amik a hip-hop producerek által felhasznált hangmintákról referáltak. Innentől övé a szó: "Utánamentem az összesnek, amit találhattam és begyűjtöttem. Így nagyjából 2005-re úgy éreztem, van annyi soul, funk, jazz és ezek hibridje a gyűjteményben, hogy szelektorként be is tudom mutatni egy hip-hop közönség előtt. Azért lettem hangfelvétel-bemutató dzsoké, mert ezek a hip-hop dalok /eredeti felvételek inspiráltak a legerősebben annak idején."

ELSŐ

1995 körül vadul rögzítettem még videokazira a Yo! MTV Raps műsorát, amit aztán egy apró, 15 colos mono tévén néztem vissza. Akárhogy is füleltem a rossz tévéhangszórón, egy beat nagyon bejött, teljesen más volt, mint az akkori cuccok. A videó a szokásos sziniszter és tárgyilagos statementje volt a keleti parti hip-hopnak: Brooklyn Bridge, égő hordók, ganze schwarze Tanzgruppe, plusz egy relatíve vékony hangú MC. Ők a Showbiz & AG, a dal címe Next Level. Kiderült, hogy a klip alá a csodálatos DJ Premier NYTIME remix hangsávot illesztették, mert Premo mégis nagyobb húzónév volt, mint bárki más akkoriban. Gyakorlatilag végtelenítve hallgatom a mai napig.

Amikor megtaláltam az eredetit, nem hittem el, hogy egy fehér trombitaművész smoothjazz-dalát darabolta szét Premo. Sajnos csak az elejét találta feldolgozhatónak, de így is halhatatlan. AG körülbelül 12 évvel később újra hozzányúlt a Get Dirty Radio című szólólemeze kapcsán is, azt is ronggyá hallgattam a vókmenen.

MÁSODIK

A producerzseni 9th Wonder nagy felfedezettem volt úgy tíz éve, amikor a Pete Rock-féle vintage hip-hop sound egy tiszta és járható pályának mutatkozott. A Black Moon formációval kultfigurává vált Buckshot kollégával 2008-ban készült közös albumukról azonnal kiszúrtam ezt a csodát. Isaac Hayes-t mintázni oltári nagy közhely, 9th mégis megtalálta azt a slow jamet, amit, még senki más nem. Így mennek ezek Észak-Karolinában. Hozzáteszem, hogy a videóra behúzták Charlie Murphy kiváló stand-up művész / színész egy zoral karakterét, aki rövid etapokban Buckshot kollégát emlékezteti a régi idők előadói dinamikájára, amely a 2000-es évek backpack mozgalmának adott helyet a sztori szerint.

Charlie Murphy-vel (sírok, már ha meglátom):

HARMADIK

Annak idején azt hiszem, hogy Dopeman Laci haverom másolta át nekem 1994-ben a Gang Starr duó Hard to Earn című lemezét kazettára (amit a Györemixtől vett kölcsön). Ezen az albumon sok értelmezhetetlen csodát hallottam, az egyik a The ? Remainz címet viselte. Konkrétan négy ütemnyi összekaszabolt és végtelenített MPC beatből áll, melyen Guru hangja és egy okosan effektezett szkreccs volt az organikus hang.

Ez a minta nem volt újdonság a hip-hop füleknek, hiszen Kwame csajozós dalát is ugyanebből a romantikusan melankólikus Bob James nótából gyúrták össze – egy teljesen egyszerű és egyértelmű loopolási technikával. Ekkor válik érthetővé DJ Premier produkciós géniusza, hogy hogyan képes ismerős soundokból és egyértelmű hangulatokból valami teljesen újat és fenyegetően komolyat előhozni azzal, ha szétdarabolja és diszharmonikusan újraértelmezi az adott kompozíciót, teret adva az MC zseniális karizmájának arra, hogy az ő hangjával együtt váljon valami teljesen újszerűvé és egyedivé a végredmény.

A teljes Hard To Earn album ilyen és ennél brutálisabb – imádom a mai napig.

Kwame:

(Benski hamarosan egy újabb felvonásban tovább sorolja a kedvenc párosításait, amik azt tárják fel, hogyan hatottak a korábbi fekete műfajok a 20-21. század hiphopjára. Maradjatok tónusban, vagy hogy szokták ezt mondani!)


Ünnepi LED akció! Vásároljon weboldalunkon 20% kedvezménnyel! Válassza ki új, energiatakarékos LED izzóit most és rendelje meg őket online! (X)