keresés menü

Nagyon nem tudjuk, mit mondunk valójában, amikor hangulatjelekkel kommunikálunk

Az emojikról, bár nemrégiben váltak a kommunikáció egyik alapvető formulájává, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a jelentésük abszolút rögzített. Csak Twitterre tíz milliárd hangulatjel került ki tavaly, nagyjából az instagramos posztok felében megtalálhatóak, tehát bátran dobálózunk velük, na!

Egyúttal az is megfigyelhető, hogy egyre több és egyre összetettebb emojikat használunk, perpillanat hivatalosan 1281 darab van nyilvántartva. Azzal párhuzamosan azonban, hogy az online kommunikáció egyre inkább kezdi felváltani a szemtől szembe szitukat, sokan panaszkodnak arra, hogy egyre kaotikusabbá válik az egész.

A Minnesotai Egyetem által frissen publikált tanulmány is ezt támasztja alá. Azt vették ugyanis észre, hogy

Az emberek csomószor teljesen máshogy ítélik meg, hogy egy adott hangulatjel, pozitív, semleges vagy éppen negatív.

Az értelmezés pedig még inkább kaotikussá válik, amikor a különböző techcégek saját emotikon-változatait hasonlították össze. Az egyik legalapvetőbb, a kettőspont-Dével előhívható röhögő arc például ennyire sokféle formátumban jelenik meg a különböző felületeken:

Az Apple vicsorgó kacaját például inkább negatív hangulatúként értelmezte egy másik korábbi felmérés referenciacsoportja. Összességében azonban itt is az látható, hogy mindenféle értékelés jelen van.

Azonban nagyon nem az a megoldás, hogy akkor most erőszakkal visszatérünk a betűkkel és beszédhangokkal való kommunikációra, hiszen az emojik elterjedésében annak is nagy szerepe volt, hogy az írott szövegeket is nagyon nehezen értelmezzük. Az Illinois-i Egyetem 2005-ös felmérésében például azt tapasztalta, hogy az emberek mindössze az eléjük tett szövegek 56 százalékában találták el, hogy komolyan íródtak vagy szarkasztikusan.

Eközben 73 százalékra nőtt ez az arány, amikor beszédhang alapján kellett beazonosítsák bizonyos szövegek szándékát. Ez is mutatja, hogy tulajdonképpen azzal magyarázható az emojik előretörése, hogy minél összetettebb érzelmeket próbálunk szövegekkel kommunikálni, annál inkább érezzük, hogy jó lenne mellé valami vizuális gesztus is, ami stabilizálja a jelentés eredeti szándékát.

Csak mostantól azt se felejtsük el, hogy egy smiley is nagyon sok mindent tud mondani a különböző embereknek, különböző felületeken.

(via)