Ahogy a popkultúra teljesen máshogy nézne ki a tudatmódosító szerek hatása nélkül, úgy a világunk praktikusabb fele is ki tudja hol állna akkor, ha az emberiség nem turbózta volna magát kávéval az elmúlt évszázadokban. Az Entrepreneur minapi cikke azonban arra figyelmeztet minket, hogy a kávé azzal, ahogy segít, egyszerre hátráltat is a munkában.

A poszt szerzője öt pontban gyűjtötte össze a kávénak a munka hatákonyságára vonatkozó kontraproduktív hatásait. Én pedig mint a fekete ital alkalmi promótálója minimális kötelességemnek érzem ezeket megosztani.

1. Megszakított, éber alvás

A koffeinnek idő kell, mire átrágja magát a szervezeten és távozik. Ez konkrétan azt jelenti, hogy ha reggel nyolckor megiszol egy kávét, este nyolckor a koffein 25%-a még benned fog mocorogni. Ez pedig néha már magában, de egy délutáni kávézás mindenképpen elég lehet ahhoz, hogy ne tudd megtisztelni a testedet a fullos feltöltődéséhez elégséges mély alvással. A Wayne State University kutatásai szerint, ha hat órával lefekvés előtt iszunk egy kávét, az egy óra alvástól foszt meg minket – alapesetben.

2. Elvonási tünetek

Amikor délutánra elkezd kiürülni a testedből a koffein, akkor a fáradságérzet mellett megjelenhet egyfajta általános bágyadtság is. A Johns Hopkins orvosi karának kutatói szerint ez simán lehet testi és lelki függőségként értékelni. Ezt pedig rövid távon csak a koffein mennyiségének növelésével lehet kompenzálni, ami idővel abba a helyzetbe kényszeríthet, hogy csak koffeinnel a szervezetében érzi magát komfortosan, munkára készen az ember.

3. Döntéshozatal esetén aláássa a tárgyilagosságot

A koffein beindítja az adrenalintermelést, a hormont, ami a gyors döntésekért felel. Ez nagyon jó, amikor az ember mondjuk egy medvével találja magát szemben, viszont kevésbé, amikor egy vásárlói panaszra kell reagálnia. Munkahelyi helyzetekben legtöbbször racionális, megfontolt döntésekre van szükség, a kávé pedig éppen ennek ellenében dolgozik.

4. Amikor már konkrétan nehezebb vele, mint nélküle dolgozni

A vérnyomás és a szív túlzott stimulálása idegesebb hangulathoz vezethet – ami viszont már sosem jó. Ekkor nem csak hogy nem racionálisan döntünk, hanem még a medve esetén hasznos gyors döntéseket is akadályozza a túlpörgés miatt idegesség és a felgyorsult légzés.

5. STRESSZ!

A harmadik és negyedik pont logikus következménye pedig az általános stresszérzet lesz, ami már a munkán kívüli életünkre tett hatásával is visszaüt a munkánkra. Ezen a szinten már az egész életünk minőségét rontja vagy legalábbis ronthatja a kávé.

Összegzés

Lehet, hogy csak a reggeli kávém miatti felfokozott állapot mondatja velem, de most úgy érzem, hogy nagyon el akarom engedni a folyamatos kávézást. A koffeinbombával járó szuperengergiát pedig csak kiemelt helyzetekben, privát szükségállapotokban, illetve esetenként a hangulat vagy az íze kedvéért vetném be. Mert azért összességében, ne feledjük, még mindig nagyon is jó, hogy létezik ez az ital.

Kávézzatok felelősséggel!

(via Entrepreneur)