keresés menü

Így alakult a logó design két évszázadon át

(Fotó: Reuters)

Nem tudjuk úgy kitenni a lábunkat a lakásból, hogy ne találkozzunk össze az iskoláig / munkahelyig / kocsmáig legalább egy, de inkább tíz vagy harminc logóval. Ötvennel esetleg, ha Pestszentlőrincről érkezünk. A minket körülvevő márkák szimbólumai nemzedékek óta hagynak mély nyomot bennünk, a virágmintás kiviteltől a flat design-ig, akár akarjuk, akár nem, akár hisszük, akár nem, de ha végigstíröljük a témában fogant mikrosite-ot, amit ez a néhány ügyes ember összerakott, úgyis elhisszük.

A sztori a viktoriánius kortól indít, amikor például a legelső Pepsi-logó is megszületett (1898-ban) ezekkel a gótikus beütésű betűkkel:

Az 1886-os Valvoline logó pedig az első prototípusa lehetett az üzleti céllal létrehozott logóknak:

Aztán ugrunk a hullámvonalas motívumokkal, stilizált természeti formákkal operáló art nouveau által inspirált alkotásokra, amilyen például az 1900-as évek elején rajzolt Mercedes Benz logó:

Vagy a rögtön felismerhető Versace-embléma:

Aztán a dizájnereket megcsapta a modernizmus előszele, és volt például, aki ilyen, a saját idejét messze megelőző logóval állt elő egy cigarettamárkának:

És ott volt a Goodyear-logó is a maga csodás utalásaival Hermészre, az istenek hírnökére:

Német expresszionizmus, modernizmus, art deco, ezeken a korszakokon is végighaladunk az oldalon, a végletes absztrakció mellett lándzsát törő Adidas-logótól egészen a Music Television örökre beégett szimbólumáig, amiről többen találták már mondani, hogy minden idők legdinamikusabb posztmodern logója – ami annyira erősnek bizonyult, hogy nem is változtattak rajta a megjelenése óta, a színeket és mintázatait leszámítva:

Aztán persze beérkezett a digitális kor is…

…hogy végül eljussunk a szuperminimál és flat dizájnig.

Mi viszont csak néhány részletet kaptunk ki az egész oldalról, amit itt tessék végiggörgetni és bővebben is olvasni az egyes logókról. Még messziről se kell ugatni az Adobe Illustratort, hogy valaki megértse az itt leírtakat, sőt, elég könnyen kedvet kölcsönöz ahhoz, hogy még jobban elmerüljünk a témában.