Mean Ann Wilson stylist és sportruházati szakíró a Complexnek készített egy rövid színtérriportot a női sneakerek helyzetéről. A feminista indíttatású anyag felütése szerint a sneakerkultúrában is hátrányt szenvednek a nők. Ennek okait és lehetséges megoldásait összegezzük alább.

A főállásban sneakerekkel foglalkozó Wilson szerint mindent elmond a berögzült társadalmi elképzelésekről az a tény, hogy valahányszor szóbekerül a munkája, azt kérdezik tőle, hogy, de kinek a hatására kezdett ezzel foglalkozni. Ezzel azt feltételezve, hogy ezt a történetet csak egy férfi indíthatta el.

Wilson nem árul zsákbamacskát, rögtön az elején leszögezi, hogy a sneakerkultúra jelenlegi helyzete egyértelműen a piaci igényeket tükrözi. Egész egyszerűen többen nézik a tévében a férfi sportokat, mint a másodlagosnak tartott női változataikat. Ebből következik, hogy több férfi sportoló van. Így a sportruházati piac is inkább a férfiakra koncentrál. Például rendszerint a férfiak kapnak úgynevezett player’s editionöket: Air Jordan, Yeezy stb.

“Shrink it, pink it!”

Susan Boyle szerint, aki kevés nő egyikeként vezet sneakerboltot, a legfőbb probléma az, hogy nincsenek igazán ismert női tervezők. Ennek köszönhetően két irányban csúszik félre a női sneaker-kínálat. Ezt nagyon jól szemlélteti a “Shrink it, pink it!“ gúnyos szlogene is.

Az egyik eset az, amikor a kimondatlanul is nemtelennek vélt sportos nők kisebb kiadásban kapják meg a férfi változatokat vagy éppen gyerekméretben kénytelenek beszerezni, ahogy Boyle is tette anno a Jordanekkel.

A másik opció pedig az, amikor sztereotipikusan nőiesre próbálják meg a formát venni, és ilyen undorítóan rikító rózsaszín-lila termékek kerülnek a női részleg polcaira: ahogy a férfiak elképzelik a nők elképzeléseit.

Nem az a fontos, mit választasz, hanem az, hogy mit akarsz

Jazerai Lord, a Kicks On Fire egyik vezetője azonban inkább előremutató fejleményekről tudott beszámolni. Az Under Armourtól kezdve a Nike-is egy csomó irányadó cég egyre nagyobb figyelmet fordít a nőkre különféle kampányok kíséretében. Elsősorban a Pumát emelte ki. Ők ugyanis a női tervezők alkalmazása mellett a frissen a Diornál is aláíró, híresen jó ízlésű Rihannát tették meg a női részleg kreatív vezetőjének. Az ő neve pedig már magában is elég sokat használhat ezügyben.

Ettől függetlenül még az amúgy jól pörgő, de a rezsik miatt rázós NY-i piacon is a mai napig nagyon nehéz csak nőket megcélzó sneakerüzletet nyitni. Sophia Chang, a Puma dizájnere szerint ezen a helyzeten sokat segíthetnek az online boltok, amin keresztül a világon bárhonnan elérhetőek a termékek.

Chang szintén fontosnak találja, hogy a nők folyamatos visszajelzéseket adjanak, elsősorban az interneten keresztül. Viszont nem csak képek posztolgatásával, hanem az igényeik konkrét megfogalmazásával. Ugyanis, ha ezek a kollektív női igények tömegesen artikulálódnak, a piac törvényszerűen foglalkozni fog velük.

Tehát praktikusan nem az a legfontosabb, hogy mit választanak a kínálatból, hanem az, hogy elmondják, mit akarnak.

(via Complex, fotók: Hilifesbkingmasa, NiketalkEukicks, Nicekicks)