The Van Doren Rubber Company néven nyílt meg az első bolt 1966 márciusában.

A holland származású tesók, Paul Van Doren és James Van Doren, valamint két másik üzlettársuk (Gordon Lee és Serge D’Elia) által megalapozott anaheimi anyaboltot követően a hetvenes évek végére már hetven Vans-store volt kaliforniaszerte. A sikerben alighanem nagyban közrejátszott, hogy nem forgácsolták szét a feladatköröket, ők gyártották le a cipőket és adták is el. A nyolcvanas évek végén pedig már 74 millió dollárért vásárolta meg a vállalkozást egy pénzügyi cég.

Aligha kell arról értekezni, hogy a Vans mekkora hatással volt a cipőkultúrára a punkoktól a deszkásokon át a hipszterekig, elég kimenni egy tavaszi napon az Erzsébet térre, onnan elsétálni a Telepig, és összeszámolni, hány lábról integetett vissza a felesleges elemektől mentes, pofonegyszerű sziluett.

Akad olyan cikk, ami egyenesen a Porsche 911-es modellel hasonlítja össze a Vans Authentic névre hallgató klasszikusát, mondván, mindkettőben hangsúlyosan köszön vissza az előbb a funkció, aztán az ahhoz igazított forma-elgondolás, ráadásul mindkét márka ezeket a prototípusszerű alapvetéseit használta fel egy csomó későbbi modelljének megtervezésekor, kiindulópontként.

April Vitkus, a Vans globális marketingigazgatója a Hypetraknek elmondta, ez a fél évszázad arról szól, hogy visszaadjanak valamit azoknak az embereknek, amik célt adtak nekik, ezért borzasztóan izgulnak, hogy a következő ötven évben is folytathassák ezt.

A Vans egyébként világszerte tíz grandiőz eseménnyel ünnepli magát, Brooklyntól Mexikóvároson át Tokióig. Mi meg azzal ünnepelhetünk, hogy megtekintjük a fenti videóban a brand rövid történetét!